loading...
آخر الزمان
سید احمد تقوی دوست بازدید : 7 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

قرآن و اسلام در آخرالزمان

 

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ‏

اميرالمؤمنين عليه‏السّلام در مورد مساجد و مسلمانان آخرالزمان مي‏فرمايد:

يأتي علي الناس زمان لا يبقي من القرآن الارسمه و من الاسلام الا اسمه، مساجدهم يومئذ عامرة من البناء خالية من الهدي. زماني بر مردم مي‏آيد که از قرآن باقي نماند مگر خط و نشان آن (خوب مي‏نويسد و چاپ مي‏کنند اما از علم و عمل خبري نيست) و از اسلام نماند مگر اسمي (فقط نامشان مسلمان است وگرنه از نظر عقائد و اخلاق و اعمال بوئي از اسلام نبرده‏اند).

مسجدهاي آنها از نظر ساختمان آباد است (مساجد را مجلل و زيبا مي‏سازند) اما از هدايت (و بيان احکام دين) تهي و خراب است. ساکنين و سازنده‏هاي آن بدترين اهل زمين هستند، آنها سرمنشاء فتنه و پناهگاه گناه هستند.

آنکه از فتنه کناره‏گيري کند به فتنه برمي‏گردانند و هر که عقب افتاده به طرف آن مي‏کشانند، خداوند سبحان مي‏فرمايد: به خودم سوگند که چنان فتنه‏اي بر آنها بفرستم که شخص بردبار در آن حيران ماند و قطعا انجام مي‏دهد. سپس فرمود: و ما از خداوند درخواست مي‏کنيم ما را از لغزش د غفلت برهاند. [1] .

 

قسمتي از اخبار حضرت راجع به احوالات مردم آخر زمان

 

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ‏

اميرالمؤمنين عليه‏السّلام در مابين سرزميني به نام ذي قار (جايي است بين کوفه و واسط) اين خطبه را ايراد نموده است: پس از حمد و ثناي پروردگار و تمجيد و ستايش بسيار از حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله و علت ارسال آن حضرت مي‏فرمايد: پس خداي عزوجل محمد صلي الله عليه و آله را بدين منظور برانگيخت. اما بدانيد که بزودي پس از من زماني بر شما بيايد که در آن زمان چيزي مخفي‏تر از حق و آشکارتر از باطل و زيادتر از دروغ بر خداي تعالي و رسول صلي الله عليه و آله نيست. در نزد مردم آن زمان بي‏ارزشترين متاع کتاب خدا است اگر آنطور که بايد و شايد خوانده شود (و به همان‏گونه که منظور خداست تفسير گردد) و هيچ متاعي هم باز پر مشتري‏تر و گرانقيمت‏تر از همان کتاب خدا نيست در صورتي که آياتش از جاهاي خود تحريف و تغيير يابد (خلاصه اگر صحيح تفسير شود کم‏قيمت و اگر به نفع ظالمان باشد با قيمت خواهد شد) در ميان بندگان و شهرها در آن زمان چيزي از کار خير بيشتر مورد تنفر و انکار نيست، و چيزي هم از منکر و کار زشت بيشتر مرغوب نيست، در آن زمان هيچ کار هرزه‏اي برتر و هيچ کفري جانفرساتر از راه يابي در وقت گمراهي نيست، چون که خود قرآن دانان، قرآن را پشت سراندازند، و حافظانش آن را به دست فراموشي سپارند تا آنکه خواهشهاي نفساني آنها را به دنبال خود کشاند، و اين شيوه را (پشت در پشت) از پدران خود به ارث برند و به دروغ و تکذيب دست به تحريف و تفسير قرآن زنند (هر کس به عقل ناقص خود آن را تفسير کند) و آن را به بهاي ناچيزي بفروشند و بدان بي‏رغبت باشند.

 

قرآن و اهل آن در آخر زمان

 

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ‏

در اين زمان است که قرآن و اهل آن مطرود و رانده از اجتماع گردند (مردم به آنها توجه نکنند) و دو رفيقان يک راهند که کسي پناهشان ندهد (قرآن و عالمين عاملين آن در نظر مردم بي‏ارزشند) وه که چه دوستان وفادار و پسنديده‏اي هستند، و خوشا به حال آن دو آنچه با خاطرش کار مي‏کنند. در آن زمان قرآن و اهل آن (به ظاهر) در ميان مردمند و (در باطن) در آنان نيستند و با آنها هم (موافق) نمي‏باشند و همراه آنان نيستند، اين مردم (دنيا خواهان) بر جدائي (از حق و حق پرستان) گرد هم آيند و از جماعت (مسلمانان) پراکنده گردند. سرپرستي کار اين مردم و کار دينشان را، کساني به دست گرفته‏اند که به نيرنگ و زشت کاري و رشوه و آدم کشي در ميان آنها رفتار کنند، گويا خود را پيشوايان و راهنمايان قرآني مي‏پندارند در صورتي که قرآن پيشوا و رهبر آنها نيست (بلکه هواي نفس و شيطان امام آنهاست) از حق (و حقيقت) در ميان ايشان به جاي نماند (سخنگوها و نويسندگان بسيار اما عامل به آن کم است) کسي است که آوازه حکمتهاي قرآن به گوشش خورده و به پيروي آن درآيد ولي هنوز درست ننشسته که از دين بيرون رود و از دين و روش پادشاهي به آئين پادشاهي ديگر درآيد (خلاصه دين او تابع آراء حکمرانان باشد) و از تحت سرپرستي پادشاهي به سرپرستي پادشاهي ديگر برآيد، و از پيروي زمامداري به پيروي زمامدار ديگري درآيد، و از تعهدات سلطاني به زير بار تعهدات سلطان ديگري برود، و به تدريج از آنجائي که خود خبر ندارند خداي تعالي آنان را بوسيله آرزو و اميد به نابودي کشاند. براستي که دام خدا بسيار محکم و سخت است، تا بدانجا که در گناه و نافرماني زاد و ولد کنند و به جور و ستم دينداري نمايند.

 

مسجدهاي آخر زمان و اهل آن

 

در صورتي که قرآن کريم از جور و ستم به هيچ نحو نگذرد گمراهاني هستند سرگردان که به غير دين خداي عزوجل دينداري کنند، و براي غير خدا سر تعظيم فرود آورند.

مساجد ايشان در آن زمان از گمراهي آباد و از هدايت ويران است (در آنها به جاي تعاليم عاليه قرآن به سخنان يهود و نصاري مي‏پردازند و مردم را مشتاق آنها مي‏کنند و يا آنکه جماعت ملعونه و مبغوضه صوفيه در آنجا ترويج مي‏کنند يا بدعت گذاران).

قاريان قرآن و آباد کنندگان مساجد در آن زمان نااميدترين خلق خدايند (نه دين دارند و نه دنيا زيرا امر آنان بر ريا است) گمراهي از آنان سرچشمه مي‏گيرد و به آنها باز مي‏گردد (زيرا در تعاليم قرآن دست برده مردم را گمراه مي‏کنند و سازندگان مسجد نيز آن را براي بدعت گذاران آماده مي‏سازند) و از اين رو حضور در مساجد ايشان و رفتن به سوي آنها کفر به خداي بزرگ است مگر آن کس که به مساجد آنها برود و گمراهي آنان را بداند (يقين کند که گمراه نمي‏شود و مي‏تواند دست عده‏اي را بگيرد و نجات دهد).

و در نتيجه کرداري که به آن روش دارند مساجد آنها از هدايت ويران و از گمراهي آباد است. سنت خدا دگرگون شده و حدود مقرراتش مورد تجاوز قرار گرفته، و به هدايت دعوت نکنند، و غنائم را به اهلش تقسيم نکنند و به عهد و پيمان وفادار نيستند.

کشته‏هاي خود را که به اين طريق (ضلالت) در جنگها کشته شوند (نابجا) شهيد خوانند و با افترا و انکار به نزد خداوند روند (کافر هستند).

به وسيله جهل و ناداني از علم بي‏نيازي جويند، و اينها پيش از اين مردان نيک و شايسته را به انواع شکنجه‏ها زجر دادند و سخن راست آنها را افتراء بر خدا ناميدند، و کار نيک آنها را به بدي پاداش دادند.

سپس حضرت پس از آنکه دوباره از حضرت رسول تمجيد فرموده و درباره مرگ و توبه بياناتي فرمود به اينجا رسيد که فرمود: و بدانيد که شما رشد (يعني راه درست و حق) را نمي‏شناسيد مگر پس از آنکه تارک و رها کننده آن را بشناسيد (چنانچه در مثل است که گويند ادب را از بي‏ادبان آموختم يا تعرف الاشياء با ضدادها) و نتوانيد به عهد و پيمان کتاب چنگ زنيد جز آنکه پيمان شکن قرآن را بشناسيد، و نتوانيد به آن تمسک جوئيد مگر آنکه پشت کننده به قرآن را بشناسيد، و نتوانيد قرآن را آن طور که بايد بخوانيد مگر آنکه تحريف کننده آن را بشناسيد و گمراهي را نشناسيد تا وقتي که هدايت را بشناسيد، و تقوي و پرهيزکاري را نشناسيد تا وقتي که متجاوز را بشناسيد.

 

زنها مسلط شوند و کودکان فرمانروائي کنند

 

حضرت امير عليه‏السّلام فرمود: زماني بر مردم خواهد آمد که هيچکس گرامي و عزيز نيست مگر شخص حيله‏گر، و کسي مورد پسند و زيرک شمرده نمي‏شود مگر شخص تبهکار و فاسق، افراد با انصاف، ضعيف و خوار مي‏گردند، آنها صدقه را غرامت (و ضرر) پندارند (و از دادن آن امتناع مي‏کنند) رفت و آمد و رسيدگي به فاميل را منت (کشيدن يا گذاردن) مي‏دانند، عبادت را براي گردنکشي بر مردم انجام مي‏دهند (عبادت مي‏کنند تا نزد مردم خود را زيبا و پسنديده معرفي کرده افتخار کنند) در آن هنگام هوي و هوس بر آنها غلبه کرده (کارهاي آنها مطابق عقل و دين نيست بلکه بخاطر ارضاء هوسهاي نامعقول و بيهوده است) و راه حق بر آنها پوشيده مي‏گردد. [1] .

در برخي روايات آمده است: به حضرت گفته شد: اين امور چه وقتي خواهد بود؟ فرمود: آنگاه که زنها و کنيزان مسلط شوند و کودکان را فرماندهي دهند. [2] .

در آخر زمان حج کنندگان بر سه دسته‏اند

 

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ‏

مردها به مردها اکتفا کنند (و لواط انجام دهند) و زنها به زنها اکتفا کنند (و شوهر نگيرند)، زنها بر زينها (ي اسب يا مطلق زين اسب و ماشين و غيره) سوار شوند، زن بر شوهر خود بر تمام امور غلبه داشته باشد، (در آن زمان) حج کنندگان بر سه دسته‏اند: ثروتمندان براي تفريح و خوشگذراني حج مي‏کنند، مردمان متوسط براي تجارت و فقيران براي پول در آوردن، احکام الهي باطل شود، اسلام باطل و ناچيز شمرده شود، دولت اشرار ظاهر گرديده، ظلم و ستم در تمام شهرها جائز (و رايج) شود.

پس در آن زمان تاجر در تجارتش دروغ گويد (مقصود از تاجر فقط اهل بازار و کسبه نمي‏باشند، ريخته‏گر در صياغت خود و هر صاحب شغلي در شغل خويش) پس کم شود کسبها و تنگ شود راه زندگي و معيشت (هر کس براي امرار معاش خود پريشان است) و مختلف شود مذهبها (هر کس به دنبال کسي رفته) بسيار گردد فساد و کم گردد راه هدايت، پس در اين هنگام دلها سياه شود و بر ايشان سلطان ستمگر حکومت کند، سخنان ايشان (چون با عمل همراه نيست و از طرفي راجع به گناه و معصيت و نفاق است) از صبر (آن گياه تلخ) تلختر است قلبهاي آنها از مردار گنديده‏تر و بدبوتر مي‏باشد.

چون اين امور واقع شد (خداوند نعمتهاي خود را بردارد) دانشمندان از دنيا بروند و قلبها فاسد گرديده گناه زياد شود، قرآن به دور افکنده شده مساجد آنها خراب گردد (بواسطه نبودن نمازگزار) و آرزوها طولاني شود ولي عملها تقليل يابد، در شهرها حصارهائي ساخته مي‏شود که مخصوص انجام دادن يا برداشتن چيزهاي عظيم است که فرود آيد، در آن هنگام اگر يکي از آنها روز و شب نماز خواند ثوابي براي وي ننويسند و نمازش را قبول نکنند زيرا نيت او در هنگام نماز اين است که چگونه به مردم ظلم کند و از چه راهي مسلمانها را فريب دهد.

 

مردان آخر زمان را غيرت نيست

 

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ‏

(در آن زمان) پدران از اعمال زشت فرزندان خود شادمانند، پس آنها را نهي نمي‏کنند و از آن اعمال، باز نمي‏دارند، مرد از زن خود زشتي مي‏بيند ولي او را نهي نمي‏کند (بلکه) از آن پولي که زن از سرمايه بي‏عفتي خود به دست آورده مي‏گيرد تا آنجا که اگر زن او را تماما بي‏عفت سازند اهميت نمي‏دهد، اگر درباره آن زن کلام قبيح بشنود گوش نمي‏دهد (زيرا براي او قابل اهميت نيست) پس اوست همان بي‏غيرتي که خدا براي او سخن نپذيرد (دعاي ديگران در حق وي مستجاب نشود) و نه کار درستي و نه عذري، خوردن آن پول بر او حرام است و نکاح او حرام و در شرع اسلام قتل او (آن زن) واجب و همچنين واجب است که در ميان مردمان رسوا کنند او را، و در روز قيامت به جهنم واصل خواهد شد. در آن زمان پدر و مادرها را دشنام دهند، بزرگان ذليل شوند، فرومايگان بلند شوند، پريشاني و ديوانگي بسيار شود، (کارهاي مردم از روي عقل نيست، اگر از آنها بپرسي که چرا چنين مي‏کنيد جواب عقلائي ندارند)، چقدر نادر است برادري در راه خداوند تعالي و چقدر ناياب است درهم حلال، حال مردم به بدترين حالات برمي‏گردد، پس در آن وقت دوران مي‏کند دولتهاي شياطين و بر ناتوانان حمله مي‏کنند همانند حمله يوزپلنگ به شکار و طعمه خود، ثروتمند از ثروت خود بخل ورزد، فقير دين را به دنيا فروشد، پس اي واي بر فقير و آنچه بر او مي‏آيد از زيانکاري (در دو دنيا) و ذلت و خواري در آن زمان، زماني که اهلش را بيچاره کند، زود است که طلب کنند (فقراء) آنچه را که براي آنها حلال نيست، پس چون چنين شد فتنه‏هائي بر آنها روي آورد که تاب مقابله با آن نداشته باشند و همانا اول آن فتنه از شخص حجري (قصبه‏اي است از بحرين) و رقطي (به شخصي گويند مرض پيس دارد) شروع مي‏شود و آخر آن به سفياني و شامي ختم مي‏گردد.

برخي از حالات مردم آخرالزمان

 

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ‏

حضرت امير عليه‏السّلام در مورد آخرالزمان فرمود:

زماني بر مردم بيايد بسيار گزنده (مردم در سختي قرار خواهند گرفت) در آن زمان توانگران با (چنگ و) دندان دارائي خود را مي‏گزند (در راه خدا انفاق نمي‏کنند) در حالي که به اين کار امر نشده‏اند، خداوند سبحان مي‏فرمايد: و لا تنسوا الفضل بينکم [1]  در ميان خودتان فضل و احسان را فراموش نکنيد (يعني به يکديگر خير برسانيد).

در آن زمان اشرار و تبهکاران گردنکشي کنند و نيکان ذليل و خوار شوند، با درماندگان خريد و فروش کنند (يعني اجناس افرادي را که از روي ناچاري کالاي خود را به قيمتي بسيار ارزان مي‏فروشند مي‏خرند) با اينکه پيامبر صلي الله عليه و آله از خريد و فروش با درماندگان نهي فرموده است [2]  (زيرا بايد به درماندگان کمک کرد و يا در معامله چنان از آنها جنس خريد که با ديگران معامله مي‏شود).

 

هنگام برخورد با فتنه چه بايد کرد؟

 

اميرالمؤمنين در يکي از سخنان حکيمانه خود جهت راهنمائي مردم به هنگام وقوع فتنه و آشوبهاي ديني مشکوک، پس از آنکه به مردم سفارش مي‏فرمايد که در فتنه‏ها کاملا دقت کنيد تا مطلب بر شما روشن گردد و مراقب باشيد تا به هيچ طرف قدمي برنداريد که رهبر و پيرو هر دو مسئول هستند به فتنه بزرگ آخرالزمان پرداخته مي‏فرمايد:

پس از اين مقدمات، فتنه‏اي تکان دهنده پيدا شود که خرد کننده و پرشتاب است،دلهاي مستقيم منحرف گردد و مردان سالم گمراه شوند.

هنگام روي آوردن آن فتنه، خواهشهاي نفساني مختلف شوند (مردم بخاطر اختلاف سليقه‏ها و آراء نفساني و هوي و هوس با يکديگر اختلاف پيدا مي‏کنند!) و در زمان پيدايش انقلاب، آراء مشتبه شود، هر که از آن فتنه اطاعت کند هلاک شود و هر که سعايت و بدبيني پيشه کند (بر عليه آن حرف زند) او را خرد کرده نابود سازد.

در آن دگرگونيها مردم چون گله خرهاي وحشي (گورخرها) يکديگر را گاز بگيرند و ريسمان محکم (دين يا وحدت جامعه) متزلزل گردد. و حقيقت پوشيده گردد (حق و باطل معلوم نشود) در آن فتنه سخنان و اعمال درست اندک گردد، ستمگران به سخنراني پردازند، آن انقلاب صحرانشينان را با آهن دهانه خود بکوبد و با سينه‏اش آن خرد کند (سلطه او همه جا گسترده شود).

آنها که خود را از گرد و غبار آن فتنه دور مي‏کنند و به تنهائي حرکت مي‏کنند از بين مي‏روند، در راه مبارزه با آن فتنه سوارکاران (دليران) هلاک شوند.

آن فتنه تار با تلخي قضا و قدر همراه و وارد شده خونهاي تازه و پاک را بدوشد و در نشانه‏هاي دين رخنه کند، و اعتقادات مردم را تغيير دهد.

خردمندان از آن فتنه تاريک مي‏گريزند و بدخواهان براي آن نقشه مي‏کشند، آن فتنه تاريک رعد و برقي دارد و در آن پيوند خويشي بگسلد و خويشان از هم جدا شوند و اسلام از آن برکنار است، هر که از آن برکنار است، هر که از آن بيزار باشد بيمار است (دچار سختيهايي مي‏شود) و هر که از آن کوچ کند وامانده است [1]  (راه چاره‏اي ندارد).

 

صفات نجات يافتگان در فتنه‏هاي آخرالزمان

 

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ‏

اميرالمؤمنين عليه‏السّلام فرمود: زماني مي‏آيد که کسي نجات نمي‏يابد مگر مؤمن خداپرست بي‏نام و نشان که اگر (در مجالس) حاضر گردد او را نشناسند و اگر غائب شود کسي درصدد جستجويش برنيايد، اين اشخاص چراغهاي هدايت و نشانه‏هاي روشن براي ره پويان در شب تاريک هستنددر ميان مردم براي فتنه و سخن چيني رفت و آمد نمي‏کنند، عيب و بدي مردم را آشکار نمي‏کنند، نادان و بيهوده‏گو نيستند، خداوند درهاي رحمت خود را بر آنان مي‏گشايد و سختي عذاب خود را از آنان برمي‏دارد.

اي مردم زماني بر شما مي‏آيد که اسلام وارونه شود مانند برگشتن ظرف که آنچه در آن است بريزد، اي مردم خداوند شما را امان داد از اينکه به شما ظلم کند ولي پناه نداد از اينکه امتحان کند (حتما امتحان مي‏شويد) و همانا (خداوندي که) برترين و بزرگترين گوينده‏هاست فرموده است: «ان في ذلک لآيات و ان کنا لمبتلين» [1]  همانا در آن حادثه (طوفان نوح) نشانه‏هائي است و ما امتحان مي‏کنيم. [2] .

 

فتنه‏هاي آخر الزمان

 

اميرالمؤمنين عليه‏السّلام فرمود: (دنياپرستان) راههاي گمراهي از راست و چپ گرفتند و از راههاي مستقيم هدايت، چشم پوشيدند، پس (شنوندگان از اين سخن به شگفت آمده زمان پيدايش را سؤال کردند، فرمود):

شتاب نداشته باشيد، تبهکاريهائي که واقع خواهد شد و انتظار پيدايش آنها مي‏رود و آنچه را که فرود مي‏آيد دير مشماريد چه بسا شتاب کننده به چيزي چون آن را دريابد آرزو کند که کاش به آن نرسيده بود (اگر فتنه‏هاي زمان بعد را مي‏ديديد آرزو مي‏کرديد که کاش در دنيا نبوديد، چنان که ستمديگان آن ايام خواهند کرد) و چه بسيار نزديک است در امروز آثار فردا، اي گروه مردم،اين وقت زمان آمدن هر موعودي است و گاه نزديک شدن ديدار فتنه‏هائي که از آن آگاه نيستيد. [1] .

 

صفات و حالات زشت مردم آخرالزمان

 

اصبغ بن نباته گويد: اميرالمؤمنين عليه‏السّلام فرمود:

زماني بر مردم مي‏آيد که عمل زشت برتري (کامل) پيدا کند و خودسازي نموده جلوه‏گري نمايد. پرده از روي محرمات برداشته شود، زنا آشکار مي‏گردد و مال يتيمان را حلال دانسته مي‏خورند، کم‏فروشي نمايند و شراب را به جاي آب انگور حلال دانند و رشوه را به عنوان هديه حلال شمرند. خيانت در امانت را جايز مي‏دانند، مردها شبيه به زنها و زنها شبيه به مردها شوند.

(در لباس يا همجنس‏گرائي، با اينکه پيامبر خدا صلي الله عليه و آله وسلم لعنت نمود مرداني که شبيه زنها و زناني که شبيه مردها شوند).

به حدود و احکام نماز اعتنا نمي‏کنند، در آن زمان براي غير خدا (سياحت، تجارت، ريا، سياست و غيره) حج کنند.

در آن زمان گاهي ماه شب اول آنقدر بزرگ (ديده) شود که به نظر دو شب آيد و گاهي در شب اول ديده نشود، پس چون ماه ديده نشود روز اول ماه رمضان را روزه نگيرند و روز عيدفطر را روزه بگيرند.

در آن زمان مراقب باشيد، مراقب باشيد، مبادا خداوند ناگهان انتقام گيرد، همانا در پس آن زمان مرگ سريع و عجيبي خواهد بود به گونه‏اي که مرد، هنگام صبح سالم است و شب به خاک سپرده مي‏شود، شب زنده است و صبح مرده. در آن زمان پيش از آنکه به بيماري مرگ مبتلا شوند واجب است وصيت خود را بکنند و نماز را در اول وقت به جا آورند مبادا تا آخر وقت اجل مهلت ندهد.

هر کدام از شما که آن زمان را درک کند شب نخوابد مگر با طهارت (وضو) و اگر بتواند در تمام احوال با طهارت باشد انجام دهد زيرا نمي‏داند ملک الموت چه وقت به سراغ او مي‏آيد.

من شما را ترساندم اگر بترسيد و فهماندم اگر بفهميد و پند دادم اگر پند بگيريد، در نهان و آشکار از خدا بترسيد و (سعي کنيد) مسلمان بميرد چه هر کس غير از اسلام، ديني قبول کند از او پذيرفته نخواهد شد و در آخرت از زيانکاران است. [1] .

 

آخرالزمان دوران سختيها و امتحانهاي شديد است

 

اصبغ بن نباته گويد: حضرت امير عليه‏السّلام فرمود:

در ميان مردم مانند زنبور عسل باشيد در ميان پرندگان، هر پرنده‏اي زنبور عسل را ضعيف و ناچيز مي‏شمارد و اگر پرندگان بدانند آن برکتي که در باطن اوست آن را ناچيز نشمارند.

با زبانها و بدنهاي خود با مردم آميزش کنيد (در ميان مخالفين خود با اخلاق خوب معاشرت کنيد ولي) با دلها و اعمال خود از مردم کناره‏گيري نمائيد.

سوگند به آنکه جانم در دست اوست آنچه را دوست مي‏داريد (گشايش کار و دولت حق را) نخواهيد ديد تا اينکه (از شدت اختلاف) به صورت يکديگر آب دهان اندازيد و يکديگر را دروغگو بناميد! تا آنکه باقي نماند از شما شيعيان مگر (اندکي چون) سرمه‏اي که در چشم کشيده شده و نمکي که در طعام ريخته شد.

من براي شما مثلي مي‏زنم و آن مثل مردي است که مقداري گندم دارد و آن را از گرد و غبار و دانه تلخ و سياه و خاک پاک گرداند و در انباري ذخيره نمايد و پس از مدتي ببيند مقداري از آن گندمها آفت زده و کرم گذاشته، گندمهاي آفت زده را پاک نموده و دوباره (باقيمانده را) در انبار ذخيره کند، اين کار را بارها ادامه دهد تا آنکه در انبار نماند مگر دانه‏هائي که بسيار سخت و محکم باشد (و آفت در آن تأثير نکند) همچون دانه‏هاي گندمي که در خرمن کاه بعد از کوبيدن بماند (که بسيار سخت است).

شما هم همين طور جدا مي‏شويد افراد ضعيف الايمان از افراد قوي مشخص گردد تا آنکه باقي نماند (در ايمان و اعتقاد و دين و عمل به آن) مگر گروهي که فتنه به آنها ضرري نخواهد رسانيد. [1] .

 

 

اختلافات شيعيان و آوارگي آنان در آخرالزمان

 

 ‏

عبادية الاسدي گويد: شنيدم از اميرالمؤمنين عليه‏السّلام که مي‏فرمود: چگونه‏ايد زماني که بدون امام باشيد و هيچ پرچم (يا دانشي) براي شما نباشد، برخي از شما از ديگري بيزاري جويد. [1] .

و در حديث ديگري فرمود: گويا شما (شيعيان) را مي‏بينم که چون گله چرنده گان (چهارپايان) جولان دهيد و گردش مي‏کنيد و دنبال چراگاه (محل استراحت) مي‏گرديد ولي آن را پيدا نمي‏کنيد. [2] .

و در حديث ديگري فرمود: «لا يخرج المهدي حتي يبصق بعضکم في بعض؛ يعني: مهدي خروج نمي‏کند تا آنکه (آنقدر ميان شما اختلاف و دشمني افتد که) بر يکديگر آب دهان اندازيد.» [3] .

 

برخي از صفات ناهنجار مردم آخرالزمان

 

اميرالمؤمنين عليه‏السّلام در خطبه‏اي پس از حمد و ثناي الهي سه بار فرمود: «سلوني ايها الناس قبل ان تفقدوني؛ بپرسيد از من قبل از آنکه مرا نيابيد.»

صعصعة بن صوحان (از ياران حضرت) برخاست و گفت: اي اميرالمؤمنين دجال چه وقت خروج مي‏کند؟ حضرت فرمود: خداوند کلام تو را شنيد و فهميد آنچه اراده کرده‏اي، به خدا قسم مسئول (يعني حضرت علي عليه‏السّلام) در اين مسأله از سؤال کننده عالمتر نيست (زمان ظهور حضرت مهدي يا قيامت از نادر اسراري است که در اختيار کسي نيست) ولي براي آن علاماتي و شکلهايي است که يکي پس از ديگري مو به مو اجرا خواهد شد، اگر مي‏خواهي به تو خبر دهم؟ صعصعة گفت: آري اميرالمؤمنين، حضرت فرمود:

حفظ کن (آنچه مي‏گويم) علامت خروج دجال اين است: زماني که مردم نماز را از بين ببرند و امانت را ضايع گردانند، دروغ را حلال شمرند و ربا بخورند و رشوه بگيرند، ساختمانهاي محکم بسازند! دين را به دنيا بفروشند، نادانان را رئيس گردانند و با زنها مشورت نمايند، از فاميل و بستگان خود بريده به دنبال هوي و هوس مي‏روند، خونريزي را آسان شمرند، حلم و بردباري را علامت ناتواني دانند، ظلم و ستم افتخار شود، اميران فاجر باشند و وزيران ظالم و رؤسا خيانتکار، قاريان قرآن فاسق گردند، شهادتهاي دروغ ظاهر گردد و فجور و تهمت و گناه و سرکشي آشکار شود. قرآنها زينت شود و مساجد طلا کاري گردد و منبرها (يا مناره‏ها) طولاني و بلند گردد، آنگاه که اشرار احترام شوند و صفها شلوغ شود و خواسته‏هاي افراد، گوناگون شود و اختلاف پديد آيد، عهدها شکسته گردد و موعود نزديک شود.

زنها با شوهرهايشان در تجارت و کسب براي حرص دنيا شريک شوند، صداهاي فاسقان بلند شود و شونده پيدا کنند، رئيس گروه پست ترين آنها باشد، از فاجر به خاطر ترس از شر او اجتناب کنند، دروغگو را تصديق کرده خائن را امين شمرند.

ساز و آواز وسائل آوازه‏خواني را بکار برند، آخر اين امت اول آن را لعنت کند، زنها سوار بر زينها شوند و زنان به مردان و مردان به زنان شبيه گردند. شاهد بدون اينکه از او بخواهند شهادت دهد، آن ديگري براي تلافي و خالي کردن عقده خود به ناحق شهادت دهد، براي چيزي غير از دين يادگيري کنند، کار دنيا را بر آخرت ترجيح دهند، پوستهاي ميش را بر دلهاي گرگ بپوشانند (گرگهائي هستند به لباس ميش، به ظاهر خيرخواه و مظلوم و در باطن دشمن خونخوار هستند).

قلبهاي آنها از مردار گنديده‏تر و از (گياه تلخ) صبر تلختر است

 

معاشرتهاي بيهوده در آخرالزمان خطرناک است

 

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ‏

اميرالمؤمنين عليه‏السّلام فرمود: زماني بر مردم مي‏آيد که سلامتي و عافيت ده قسمت شود و نه جزء آن در دوري از مردم و يک قسمت آن در سکوت است. و در حديث ديگري فرمود: زماني بر مردم مي‏آيد که بهترين مردم از نظر آسايش کسي است که در خانه خود بنشيند. [1] .

مؤلف گويد: مسلما منظور حضرت از اين بيانات ارزنده اين نيست که افراد جامعه وظايف اجتماعي خود را که از نظر اسلامي و عقل به عهده آنها گذارده شده است کنار گذارند و همانند راهبان و مرتاضان يا برخي از صوفي منش‏ها از جامعه و مصالح آن دوري گزينند.

چگونه چنين باشد با اينکه در روايات وارد شده است که رهبانيت در اسلام نيست، حج و جهاد و امر به معروف و نهي از منکر و يادگيري احکام و دفاع از اسلام و مسلمين و حضور در نماز جماعت و جمعه و دهها امور ديگر همگي دستورات حياتي اسلام هستند.

بلکه منظور از اينگونه روايات به حداقل رساندن حضور در اجتماعاتي است که يا صد در صد انسان را به گناهاني مثل تهمت و غيبت و دروغ و فحش و کدورت و مانند اينها مي‏کشاند و يا حداقل احتمال اين گونه فسادها در آن هست و لااقل اينکه ذهن انسان را مشوش و از خداوند غافل مي‏کند.

و مي‏دانيم بيشتر محافل امروز جامعه ما از نوع محافل غير ضروري است، و صرفا براي تفريح يا وقت گذراني يا هوسراني انجام مي‏گردد، مخاطب اين روايات کساني هستند که صرفا براي اينکه حوصله آنها سر نرود يا اهداف سبک و ناچيزي دارند به معاشرت مي‏پردازند.

آري اگر دوستاني و محافلي پيدا شد که انسان را به خدا و معنويت و صلاح دين و دنيا نزديک مي‏کند، اين حضور نه تنها مذموم نيست بلکه ممدوح نيز هست و چه اندک است اينگونه محافل و افراد.

و امروز با گسترش وسائل ارتباط جمعي کسي که بخواهد از اين آفت در امان بماند کار براي او آسان‏تر است. پس در ضمن اينکه به وظايف و فعاليتهاي اجتماعي ديني خود مي‏پردازيد، سعي کنيد تا از خطرات آن آگاه باشيد و روايات ما همين را تذکر مي‏دهد، متأسفانه جو جوامع امروز به گونه‏اي نيست که اميد استفاده بيشتر از حضور بيشتر در محافل برده شود.

و اين راهنمائي عميق اسلامي اگر بطور صحيح مورد استفاده قرار گيرد بهترين وسيله براي مصون ماندن از مضار و مفاسد اجتماعي است، در عين حالي که انسان همواره آماده براي دفاع از دين و کشور اسلامي و ارزشهاي ديني و امر به معروف و نهي از منکر خواهد بود.

اميرالمؤمنين عليه‏السّلام در مورد علائم ظهور مهدي (عج) فرمود:

مهدي خارج نمي‏شود تا اينکه يک سوم مردم کشته شوند (در اثر جنگها).

 

مرد از زن خود فرمان برد ولي پدر و مادرش را نافرماني کند

 

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ‏

(در آن زمان) اگر با آنها سخن گوئي و براي آنها خبري را نقل کني تو را تکذيب کنند، اگر آنها را امين شماري با تو خيانت کنند، اگر به آنها پشت کني تو را غيبت کنند، اگر ثروتي داشته باشي حسد ورزند، اگر از آنها بخيل باشي (و به آنها عطا نکني) دشمنت گردند. اگر آنها را موعظه کني ناسزايت گويند، به سخنان دروغ بسيار گوش مي‏دهند، محرمات الهي را بسيار مي‏خورند زنا را حلال مي‏دانند (اگر پسر و دختري ارتباط نامشروع داشته باشند عيب نمي‏دانند بلکه تمدن مي‏شمارند) شراب و سخنها (ي فتنه‏انگيز) و طرب و آوازه خواني و ساز و نوازها را جايز مي‏شمارند. فقير در ميان ايشان خوار و ذليل است و مؤمن ضعيف است و کوچک، عالم و دانشمند نزد آنها بي‏ارزش است. فاسق و گنه‏کار نزد آنها گرامي است، ستمکار بزرگ شمرده مي‏شود (و مظلوم) نزد آنها هلاک شونده است (منطق آنها اين است که زندگي براي قوي است) نيرومند نزد آنها مالک دنياست (و حق حيات دارد)، امر به معروف نمي‏کنند و نهي از منکر نمي‏نمايند، ثروتمندي را دولت (و باعث عزت) مي‏دانند، امانت را غنيمت دانسته (تصرف مي‏کنند) پيش آنها زکوة غرامت است (دادن خمس و زکوة و حقوق واجبه را غرامت و ضرر مي‏پندارند و نمي‏دهند) مرد از زن خود اطاعت مي‏کند (و از خود اراده‏اي ندارد) ولي به فرمان پدر و مادرش گوش نمي‏دهد و به آنها ظلم مي‏کند، براي از بين بردن برادر خود مي‏کوشد، (در آن زمان) صداهاي اهل فجور بلند شود (که مردم از هر طرف به سوي ضلالت مي‏خوانند) فساد و تبهکاري و غناء و زنا را دوست مي‏دارند، با يکديگر معاملات حرام و ربوي انجام مي‏دهند، علماء مورد سرزنش قرار گيرند (زيرا آنها مردم را از اين اعمال نهي مي‏کنند و مردم به خاطر هوي به آنها بدگوئي مي‏کنند) در ميان ايشان خونريزي بسيار شده قاضي‏هاي آنها رشوه مي‏گيرند، زنها با زنها جفت شوند و خودشان را مي‏سازند و آرايش مي‏کنند آنچنان که براي شوهر خود انجام مي‏دهند، و آشکار گردد دولت بچه‏ها در هرجا و جايز شمرده شود خوانندگي زنهاي خواننده، و رقاصه، و غناهاي حرام و آشاميدن مسکرات.

 


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    لطفا نظرتون رو در مورد وبلاگم بگین؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 20
  • بازدید کلی : 488
  • کدهای اختصاصی
    sms.mida-co.ir