loading...
آخر الزمان
سید احمد تقوی دوست بازدید : 6 پنجشنبه 22 اسفند 1392 نظرات (0)

پیشگفتار:

برخی، در مورد قتل و کشتار در دوران ظهور، افراط می‏کنند و از امام زمان (علیه‏السلام) و یاران‏اش، چهره‏ای خشن ارائه می‏دهند. آنان، به روایاتی استدلال می‏کنند که در آن‏ها، اشاره به کشته شدن دو سوم مردم، (از هر نه نفر، هفت نفر، از هر هفت نفر، پنج نفر) و یا این که بیش‏تر مردم کشته می‏شوند و از کشته‏ ها، پشته ساخته می‏شود و جوی خون جاری می‏گردد ودارند.

برخی دیگر، تفریط می‏کنند و می‏گویند، حتّی به مقدار محجمه (مقدار خون در ظرف حجامت) خون‏ریزی نمی‏شود و…در این نوشتار، به نقد و بررسی روایی و دلالی احادیث مربوطه می‏پردازیم تا افراط و تفریط بودن اندیشه‏های موجود مشخّص گردند. نکاتی که قابل تأمل است، این‏ها است:

الف) قتل و کشتار، قبل از ظهور است و یا بعد از آن؟

ب) شیوه‏ی رفتار امام با دشمنان چه‏گونه خواهد بود؟

ج) حجم کشتار و اعدام و خون‏ریزی‏ها چه مقدار است؟

د) مقتولان، چه کسانی هستند؟

ه) روایاتی که ناظر بر این موضوع است، آیا به نحو موجبه‏ی کلیّه است یا به نحو موجبه‏ی جزئیّه؟

اخباری که در آن‏ها، کشتار در حجم وسیعی مطرح شده‏اند، بر دو قسم است: الف) یک سری از آن‏ها، مربوط به ملاحم و فتن قبل از ظهور است و هیچ ربطی به دوران ظهور ندارد و تنها ناظر به اوضاع ناسامان جهان در پیش از ظهور دارد. این دسته، بیش‏تر از مراسیل عامه است. اگر تعدادی از آن‏ها هم جزء مسانید باشد، هیچ گونه ارتباطی با بحث ما، یعنی قبل‏ها در دوران حکومت امام مهدی (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرجه‏الشریف) ندارد.

ب) یک سری از آن‏ها، مربوط به هنگامه‏ی ظهور و حکومت امام زمان (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرجه‏الشریف) است. این نوع روایات، نیز دو گونه‏اند:

۱- روایاتی که از طریق عامه و از نبویّات است و بیش‏تر آن‏ها، مشکل سندی دارند، به طوری که بعضی از آن‏ها، مرسل. و برخی از آن‏ها، به پیامبر اکرم (صلی‏اللّه‏وعلیه‏وآله‏سلم) منتهی نمی‏شوند. بلکه از فرادی مانند کعب الاحبار که در زمان ان حضرت مسلمان نشده بود، نقل شده است.

عمده‏ی این از روایات، از اسرائیلیات است که با اَغراض مختلفی وارد کتاب‏های روایی شده است. عالمانی از اهل تسنّن، مانند ابن کثیر، وقتی به روایات نقل شده از امثال کعب الاحبار می‏رسد، می‏گوید: ((خدا، ما را ازایل همه اخبار دروغی که وارد تفسیرها و کتاب‏های روایی و… کرده‏اند، بی ‏نیاز کند(۱)…)).


۲- روایاتی که از طُرق اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده و یا در کتاب‏های شیعه ذکر گردیده است. در این کتاب‏ها، اخبار منقول از حضرات معصوم (علیهم السلام) و بعض دیگر که نقل شده، به اهل بیت (علیهم السلام) منتهی نمی‏شود. مانند اخبار معمرین که شیخ صدوق در کتاب کمال‏الدین از اهل تسنّن نقل کرده است.

اندیشه‏ی تفریطی در کشتار به هنگام ظهور

گروهی بر آن‏اند که امام زمان به هنگام ظهور، از طریق ولایت و تصرّف تکوینی، همه‏ی خلایق را مطیع و مسخّر می‏کند و کارها را با اعجاز و غیرعادی انجام می‏دهد. لذا کشتار و اعدام، خیلی اندک خواهد بود. برای روشن شدن مطلب و دریافت پاسخ، به احادیثی از امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) متمسک می‏شویم.

حدیث ۱ -… عَن بشیر بنِ أبی‏ أراکَةَ النَّبالِ – ولفظ الحدیث علی روایةِ ابنِ عُقْدَةَ قالَ: لَمَّا قَدِمْتُ الْمَدنَیةَ إِنْتَهَیْتُ إلی‏ مَنزِلَ أبی‏ جعفرِ الباقِر (علیه‏السلام)… قُلتُ: (إنَّهُمْ) یَقولونَ: إنَّهُ إذا کان ذالِکَ اسْتَقامَتْ لَهُ الْأُمُورُ فَلا یُهْریقُ مِحْجَمَةَ دَمٍ. فَقالَ: ((کَلَّا! والذَّی‏ نَفسی بِیَدِهِ! حَتَّی نَمْسَحَ وَأنُتم العَرَقَ والعَلَقَ.)). وَأوْمَأَبِیَدِهِ إلی‏ جَبْهَتِهِ(۲)؛

بشیر بن ابی اراکه بنّال – لفظ حدیث به روایت ابن عقده است – گوید: هنگامی که به مدینه وارد شدم، به طرف منزل ابو جعفر امام باقر (علیه‏السلام) رفتمگفتم: [آنان (مرحبه)] می‏گویند، هنگامی که آن امر (قیام قائم(عج)) روی دهد، همه‏ی کارها برای او درست و استوار می‏گردد و به اندازه‏ی یک ظرف حجامت هم خون نمی‏ریزد. پس فرمود: ((هرگز چنین نیست!

سوگند به آن که جان‏ام به دست او است! کار به آن‏جا می‏انجامد که ما و شما، عرق و خون بسته شده را پاک خواهیم کرد. (کنایه از سختی‏ها و دشواری‏های جنگ و درگیری است که موجب پدید آمدن عرق و ایجاد زخم‏های خونین می‏شود.)در این هنگام، ایشان، با دست خود، به پیشانی‏شان اشاره فرمودند. (کنایه از برطرف کردن عرق جبین است.)

حدیث ۲ -… عن موسی بن بَکرٍ الواسِطیِّ، عن بشَیرِ النَّبَّال، قال: ((قَدِمْتَ المَدْینة)) وَذَکَر مِثلُ الحدیثِ الْمُتَقَدِّمِ، إلاَّ أنَّهُ قالَ: لَمَّا قَدِمْتُ الْمَدینَةَ قُلتُ لَأبی‏ جعفر (علیه‏السلام): إنَّهُم یَقُولوُنَ: إِنَّ المهدیَّ لَوْقامَ لَاسْتَقامَتْ لَهُ الْاُمُورُ عَفْواً، وَلا یُهْویقُ مُحِجَمَة دَمٍ. فقالَ: ((کَلاَّ! وَالذَّی‏ نَفْسی بِیَدِه! لَوْ اِسْتَقامَتْ لَأحَدٍ عَفواً لَاسْتَقامَتْ لِرَسولِ اللَّهِ (صلی‏اللّه‏وعلیه‏وآله‏سلم) حینَ أُدْمِیَتْ رُباعِیتُهُ وَشُجَّ فی‏ وَجْهِهِ! کَلَّا! وَالَّذی‏ نَفسْی بِیَدِهِ! حَتَّی نَمْسَحَ نَحنُ وَأنْتُم العَرَقَ وَالْعَلَقَ(۳).)). ثُمَّ مسَحَ جَبْهتهُ.(۴)

از موسی به جعفر بن بکر واسطی. از بشیر نبَّال. گفت: ((به مدینه رسیدم)) و همانند حدیث قبلی را ذکر کرد، جز این که گوید: هنگامی که به مدینه رسیدم. به ابوجعفر (امام باقر (علیه‏السلام)) گفتم: آنان [مرجئه‏] می‏گویند: همانا، اگر مهدی (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرجه‏الشریف) قیام کند، همه‏ی کارها به خودی خود. برای او درست و برقرار می‏شود و به اندازه‏ی یک ظرف حجامتی خون نمی‏ریزد.

پس فرمود: ((هرگز چنین نیست! سوگند به آن که جان‏ام در دست او است! اگر کارها، خود به خود، برای کسی هموار می‏شد، مسلّماً، برای رسول خدا (صلی‏اللّه‏وعلیه‏وآله‏سلم) در زمانی که داندن‏های پیشین آن حضرت شکست و صورت‏اش زخمی شد، درست و برقرار می‏گردید! هرگز چنین نیست! سوگند به آن که جان‏ام به دست او است! ((کار، به آن‏جا می‏انجامد که) ما و شما، عرق و خون بسته شده را پاک کنیم.)). سپس پیشانی خود را پاک کرد.

حدیث ۳ -… عن المفضّل بن عمر، قال: سَمتِعتُ أبا عبدِاللّهِ، وقَد ذُکِرَ القائمُ (علیه‏السلام) فقلت: ((إنّی‏ لَأَرجُو أن یَکونَ أمرُهُ فی سُهُولَةٍ.)). فقال: ((لایَکُونُ ذالِکَ حَتَّی تَمْسَحُو العَلَقَ و الْعَرَقَ.)).(۵) مفضل بن عمر گوید: در حضور امام صادق (علیه‏السلام) شنیدم که از حضرت قائم (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرجه‏الشریف) یاد شد. پس عرض کردم: ((همانا امیدوارم کار ایشان به آسانی صورت پذیرد.)). فرمود: ((آن امر صورت نمی‏پذیرد تا این که عرق و خون بسته شده را برطرف سازید.)).

در سه حدیث مذکور ملاحظه می‏کنیم، آن طور نیست که تمامی کارها در زمان قیام قائم (علیه‏السلام)، به خودی خود و با اعجاز و تصرّفات تکوین صورت نمی‏پذیرد، هر چند در ولایت تکوینی و تصرف تکوینی حضرت مهدی و سایر امامان طاهر، هیچ‏گونه تردیدی نیست. بلکه کار، دشوارتر از آن چیزی است که امثال مرجئه معتقدند.

با، مطابق روایات متعدد، نمی‏توانیم ادعا کنیم که در هنگام ظهور، هیچ قتل و کشتاری رخ نمی‏دهد؛ زیرا، در آن دوران، بحث از انتقام، اجرای حدود الهی و اقامه‏ی حکومت عدل جهانی است و مسلماً، این امر عظیم. بدون برطرف کردن خارها و سنگ‏های سر راه آن حضرت، میّسر و محقق نمی‏شود.

از طرفی، تاریخ گواه است که پیامبر اکرم (صلی‏اللّه‏وعلیه‏وآله‏سلم) و امامان طاهر (علیهم‏السلام) سعی داشته‏اند، امور را به طور عادی و در مسیر طبیعی انجام دهند، لذا می‏بیینم، دندان‏های پیشین حضرت رسول اکرم (صلی‏اللّه‏وعلیه‏وآله‏سلم) در جنگ می‏شکند و زخم‏هایی در جنگ احد و…(۶) بر ایشان وارد می‏شود و امیرالمومنین (علیه‏السّلام) نیز در جنگ احد. نود زخم بر می‏دارد و…(۷)

البته آن حضرت و عترت طاهراش، مخصوصاً، حضرت بقیه اللّه الاعظم (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرجه‏الشریف) قدرت بر انجام دادن تصرّفات تکوینی را دارند و همواره معجزات و امدادهای غیبی و الهی، به آن حضرات و نیز مؤمنان مخلص و ایثارگر و حتّی مستضعفان بوده و خواهد بود. امام صادق (علیه‏السلام) می‏فرماید: ((خداوند، حضرت قائم (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرجه‏الشریف) را به سه لشکر یاری می‏دهد:

فرشتگان؛ مؤمنان؛ رعب (ترس انداختن در دل دشمن)”(۸)نیز حضرت (علیه‏السلام) می‏فریاید: ((… خداوند، حضرت مهدی (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرجه‏الشریف) را با فرشتگان و جنّ و شیعیان مخلص، یاری می‏کند.))(۹)به هر حال، لزومی ندارد که ادعا کنیم امام زمان (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرجه‏الشریف) تمام کارهایشان را از طریق غیرعادی و به صورت اعجاز انجام می‏دهد و بنابراین، هیچ خونی ریخته نخواهد شد.

اندیشه‏ی افراطی در کشتار به هنگام ظهور

در احادیثی که از طریق عامّه رسیده است، خون‏ریزی‏های خیلی زیاد و وحشت‏ناک ذکر شده است. اینک، به نقد بررسی یکی از آن‏ها می‏پردازیم.یوسف بن یحیی مقّدسی شافعی در کتاب عقدالدرر روایت مرسله‏ای را از امیرالمؤمنین (علیه‏السلام) درباره‏ی حوادث رم(رومیه)(۱۰) نقل می‏کند و می‏گوید:… فَیُکَبِّرُ الْمُسْلِمُونَ ثَلاثَ تَکبیراتٍ، فَتَکونُ کَالرَّملةِ عَلی نشزٍ، فَیَدْخُلُونُهَا، فَیَقتُلُونَ بِها خَمْسَمِئَةِ ألفِ مُقاتِلٍ، و یَقْتَسِمُونَ الأموالَ، حتّی‏ یَکُونَ النَّاسِ فی‏ الْفَی‏ءِ شَیئاً واحِداً، لِکُلِّ إِنسانٍ مِنْهُم مِئَةُ ألفِ دینارٍ، وَ مِئَةُ رَأسٍ، ما بَیْنَ جارِیَةٍ وَغُلامٍ)).(۱۱)

پس مسلمانان، سه تکبیر می‏گویند و مانند ریگ و شن‏های روانی که از بلندی‏ها فرو می‏ریزند، داخل [روم ]می‏شوند و در آن‏جا، پانصد هزار جنگجو را می‏کشند و غنائم و اموال را به طور مساوی تقسیم می‏کنند، و به هر یک از آنان، صد هزار دینار و صد کنیز و یا غلام می‏رسد

این روایت. مرسل است و مشکل سندی دارد و از نظر محتوا نیز قابل اعتماد نیست. پیدا است که جاعلان این گونه احادیث، در خدمت حکومت‏های جائر بوده‏اند و به جهت توجیه پاره‏ای جنگ‏های پس از پیامبر اکرم (صلی‏اللّه‏وعلیه‏وآله‏سلم) و قتل‏عام‏ها و کشتارهای وسیعی که در آن صورت گرفت، این چنین مجعولاتی را وارد کتاب‏های روایی کرده‏اند. مانند روایتی که به امام علی (علیه‏السّلام) نسبت داده‏اند که آن حضرت فرمود:… فیقتل من الروم حتی یتغیّرَ ماءُ الفرات بالدم.(۱۲) یعنی آنقدر از رومیان را به قبل می‏رساند که آب فرات به خون تغییر می‏کند!

ابن کثیر، در بارهی جنگ قادسیه می‏گوید:انهزم الفرس ولحقهم المسلمون… فقتل المسلمون بکمالهم و کانوار ثلاثین الفأ. وقتل فی المعرکة عشرة الاف و قتلوا قبل ذالک قریباً من ذالک(۱۳)؛ لشکر ایرانیان، منهزم شد و فرار کردند. مسلمانان، به تعقیب آنان پرداخته و تمامی فرارایان را که سی‏هزار نفر بودند، به قتل رساندند. در جنگ سیزده هزار نفر آنان را گشته بودند. همین عدد را نیز قبل از آن گشته بودند

وقتی به کتاب‏های تاریخی که در آن‏ها فتوحات را نوشته‏اند، مانند البدء و التاریخ و النهایه و… مراجعه می‏کنیم. می‏بیینم که، فرماندهان و زیردستان‏شان، جنایات زیادی را مرتکب شده‏اند.روایاتی که می‏گوید، از هر نه نفر هفت نفر و یا از هر هفت نفر، پنج نفر و یا دو ثلث مردم کشته می‏شوند، به جنگ‏های قبل از ظهور، نظر دارند و نه زمان ظهور.

از طرفی، اختلاف در تعداد مقتولان نیز علّت‏های گوناگونی می‏تواند داشته باشد که از جمله‏ی آن‏ها، ممکن است تفاوت مناطق و محورهای درگیری و یا مراحل مختلف جنگ باشد.با توجّه به احادیث زیر و امعان نظر در دلالت آن‏ها، به این واقعیت پی می‏بریم که جهان، اندکی پیش از ظهور، دچار جنگ‏های خونین خواهد بود.

حدیث ۱- عن أبی بصیر ومحمّد بن مسلم، قالا: سمعنا أبا عبداللَّه (علیه‏السلام) یقول: ((لا یَکونُ هذا الأمرُ حتَّی یَذهَبَ ثُلثُ النّاسِ.))، فَقیلَ لَهُ: ((إذا ذَهَبَ ثُلثُ النَّاسِ فَما یَبقی‏؟)) فقال، (علیه‏السّلام): ((أما تَرضَوْنَ أنْ تَکونُوا الثُّلثَ الْباقی؟(۱۴)))؛ ابوبصیر و محمّد بن سلم گویند: از امام صادق (علیه‏السلام) شنیدیم که می‏فرمود: ((این امر واقع نمی‏شود تا این که دو سوم مردم از بین بروند.)). پس به حضرت‏اش عرض شد: ((اگر دوسوم مردم از بین بروند. چه کسی باقی می‏ماند؟)). پس فرمود: ((آیا راضی و خرسند نمی‏شوید که از یک سوم باقیمانده باشید؟)).

حدیث ۲-… عن زرارةٍ، قال: قلت لأبی عبدالله (علیه‏السلام): ((النِّداءُ حقٌّ؟)). قال: إی؛ وَاللّهِ حَتَّی یَسْمَعُهُ کلّ قَوْمٍ بِلِسانهم.)). وقال، علیه السّلامُ: ((لا یَکُونَ هذَا الأمرُ حَتَّی یَذْهَبَ تِسْعَةُ أعشارِ النَّاسِ.))(۱۵)؛ زراره گوید: به امام صادق (علیه‏السلام) عرض کردم: ((ایا ندای آسمانی حقیقت دارد؟)). فرمود: ((بلی؛ به خدا قسم! چنان است که هر قومی با زبان خودشان، آن را می‏شنوند.)) آن حضرت فرمود: ((این امر محقّق نمی‏شود تا این که نُه دهم مردم از میان بروند.)).

حدیث ۳-… عن سلیمان بن خالد، قال: سمعتُ أَبا عَبدِاللّهِ (علیه‏السلام) یَقُولَ: ((قُدَّامُ القائِمِ مَوْتَتانِ: مَوْتٌ أَحْمَر وَ مَوْتٌ أبْیَضُ، حَتَّی یَذْهَبَ مِنْ کُلِّ سَبْعَةٍ خَمْسَةٌ. اَلْمَوْتُ الأحْمَرُ، السّیف؛ والمَوْتُ الأَبْیَضُ، الطاعُونُ.))(۱۶)؛…سلیمان بن خالد گوید: از امام صادق (علیه‏السلام) شنیدم که می‏فرمود: ((قبل از قیام قائم (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرج‏الشریف)، دو نوع مرگ و میر رخ می‏دهد: مرگ سرخ و مرگ سپید. تا این که از هر هفت نفر، پنج نفرشان از بین بروند. مرگ سرخ با شمشیر، مرگ سفید، با طاعون است.))

با ملاحظه‏ی این احادیث و احادیث دیگر، معلوم و مبرهن می‏شود که حجم وسیعی از مرگ و میرها و خون ریزی‏ها، مربوط به دوران پیش از قیام امام عصر، (علیه‏السّلام)، و قبل از ندای آسمانی است. بنا به روایت یونس بن رِباط که می‏گوید:سَمِعْتُ أبا عبداللّه (علیه‏السّلام) یقول: ((اِنَّ أهلَ الحَقِّ لَمْ یَزالوا مُنذُ کانُوا فی شِدَّةٍ. أما إِنَّ ذاکَ إلی‏ مُدَّةٍ قَریبَةٍ وَعافِیَةٍ طویلَةٍ(۱۷)؛

از اباعبدالله (علیه‏السّلام) شنیدم که می‏فرمود: ((همانا، اهل حقّ، از هنگامی که در شدّت و سختی بوده‏اند، پیوسته در آن حال خواهند بود (سختی با آنان همراه است). و همانا بدانید که پایان آن سختی‏ها، نزدیک و عافیت‏اش طولانی است.)).بالاخره درنومیدی بسی امید است پایان شب سیه سپید است که اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً فانَّ مع العُسر یسرا.

خلاصه این که یک دسته از روایات در مورد خون‏ریزی‏ها، مربوط به دوران قبل از ظهور است و یک دسته از خبار، از مجهولات و از اسرائیلیات است که با هدف و انگیزه‏های مختلفی. مانند خدشه‏دار کردن چهره نهضت جهانی و حکومت حضرت مهدی.. و یا توجیه گشتارها در فتوحات و…، وارد کتابهای روایی شده است.نیز یک‏سری از آنها، مرسله و مرفوعه است و مشکل سندی دارد، مرفوعه‏ی فضل بن شاذان از امام صادق (علیه‏السلام) از این قبیل است:

یقتُلُ القائِمُ (علیه‏السلام) حَتَّی یَبلُغَ السُّوقَ، قالَ: فیقولُ لَهُ رجلٌ مِنْ وُلد أبیهِ: ((إنَّکَ لَتَجْفِلُ النَّاسَ إجفالَ النَّعَم! فَبِعَهدٍ مِن رسولِ اللّهِ (صلی‏الله‏وعلیه‏واله‏وسلم) أو بِماذا؟)) قالَ: ((وَلَیسَ فی النَّاسِ رَجُلٌ أَشدُّ بَأساً.)). فَیَقُومُ إلیهِ رجُلٌ مِنَ المَوالی فَیَقوُلٌ لَهُ: ((لَتَسْکُتَنُّ أَوْلَأَضْرِبَنَّ عُنُقَکَ.)). فَعِنْدَ ذالکَ یُخرِجُ القائمُ (علیه‏السلام) عَهْداً مِن رَسُولِ اللّهِ (صلی‏الله‏وعلیه‏واله‏وسلم)(۱۸)؛ حضرت قائم (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرج‏الشریف) آن قدر از انسان‏ها می‏کشد تا ساق پا را خون فرا می‏گیرد.

شخصی از فرزندان پدرش(۱۹) به حضرت اعتراض شدید می‏کند و یم گوید: ((مردم را از خود دور می‏کنی، هم چنان که گلّه و گوسفندان را رم می‏دهند! آیا این روش، طبق دستور رسول خدا، است؟ به چه دلیلی این چنین رفتار می‏کنی؟)). یکی از یاران حضرت، از جای برمی خیزد و می‏گوید: ((سکوت می‏کنی یا گردان‏ات را بزنم؟)). حضرت، عهد و پیمانی را که از رسول خدا (صلی‏الله‏وعلیه‏واله‏وسلم)، همراه دارد، بیرون می‏آورد و ارائه می‏کند.

البته، همچنان که در ابتدا و حدیث ذکر شد، این حدیث، مرفوعه است و مشکل سندی دارد و از طرفی محتوا و دلالت‏اش، ناقص و باتمام است؛ زیرا، سوق، هم ساق پا را گفته‏اند و هم ممکن است نام شهر یا محلی باشد، محلّی همانند سوق الأهواز، (نام اهواز فعلی) سوق حَکَمَة (نام یکی از مناطق اطراف کوفه)، سوق اسد (در اطرف کوفه)، سوق الثلاثاء (منطقه‏ای در بغداد قبل از ساخته شدن شهر)(۲۰)،بنابراین نمی‏توانیم بگوئیم، ((حتّی یبلغ السوق)) به معنای رسیدن خون به ساق پا است، خصوصاً، با توجه به اینکه در حدیث مذکور، صبحت از خون به میان نیامده است، بلکه چنین به نظر می‏رسد که ((سوق))، به معنای ((رسیدن به محل و مکانی)) باشد.

البته، ما، طبق روایات صحیح، جنگ و خون‏ریزی‏ها، اعدام‏ها و انتقام از ظالمان را در عصر ظهور می‏پذیریم، لکن نه به این اندازه‏ها ((روایاتی از اهل بیت (علیهم‏السلام) موجود است که تعداد قتل‏ها و مشخّصات فردی و گروهی مقتولان، در آن‏ها مشخّص شده است. و در ذیل بعد از نگرش به شیوه‏ی رفتار حضرت مهدی(عج) با دشمنان و معاندین به معرفی آنان می‏پردازیم.

شیوه‏ی رفتار امام (علیه‏السّلام) با دشمنان‏

ستمگران و زورمداران و زراندوزان، در همه‏ی نقاط عالم، بر ملّت‏های مظلوم و مستضعف سیطره داشته‏اند و دارند و فرهنگ سازی کرده‏اند. در این میان، جامعه‏ی اسلامی، خسارت‏های بیشماری را متحمّل شده، به طوری که دشمنان اسلام، از آغاز رسالت نبیّ مکرّم اسلام، (صلّی‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم)، همواره، در ایذاء و اذیّت آن حضرت و پیروانش بوده‏اند. بالاخره آن حضرت پس از تحمّل مشقت‏های فراوان توانست مسلمانان را از تاریکی‏ها به سوی روشنایی راهنمایی و سوق دهد.

و حکومت اسلامی را بر قرار نماید. مع الاسف طولی نکشید که در هنگامه‏ی رحلت و بعد از آن، به گفته‏ی امام غزالی ریاست طلبان و منافقان با حیله‏های مختلف و فریب دادن مسلمانان، صاحب غدیر را که منصوب از طرف خداوند حکیم بود و همگی به ولایت‏اش تبریک و بخٍ، بخٍ یا علی گفته بودند، کنار گذاشته و بر اریکه‏ی قدرت و سیاست سوار شدند و نطفه‏ی فاجعه و جنایات هولناک در جامعه‏ی اسلامی کاشته شد منعقد گردید.

مولای متقیان، امیرمؤمنان، منصوب خدا، برادر رسول خدا (صلّی‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) اولین مسلمان در میان مردان، فاتح خیبر و جانشین بی واسطه‏ی رسول خدا (صلّی‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) را با آن همه مناقب خانه نشین کرد و یگانه دختر جوان ریحانه‏ی آن حضرت، در اندک زمانی پس از رحلت پدر بزرگوارش، نه تنها از طرف منافقان و ریاست طلبان، مورد ضرب و شتم قرار می‏گیرد، بلکه به طور وحشیانه‏ای بین دیوار و در فشار داده شده و محسن‏اش سقط می‏شود و در نهایت پس از ۷۵ روز بعد از رحلت پدر، دنیا را با دلی آزرده و جراحاتی بسیار وداع می‏کند.

پس از آن حرمت شکنی دردناک، فاجعه‏ها وحشتناک و وحشتناک‏تر می‏شود و اهل بیت (علیهم‏السّلام) و پیروانشان در روزگار ستم و فشار به سر برده و یکی پس از دیگری مظلومانه به شهادت نائل می‏گردند و در روز عاشورا فاجعه به اوج رسیده و اهل بیت پیامبر اکرم (صلّی‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) و شیعیان مخلص‏شان از طفل شیرخوار تا پیر هفتاد سال مورد هجوم واقع می‏شوند به طوری که روح و عواطف انسانی با شنیدن آن همه وحشیگری‏ها جریحه دار می‏گردد.

این ستمگری‏ها ادامه دارد تا قیام قائم آل محمد(عج) و هر روز با رنگ‏های مختلفی جلوه‏گری نموده و فاجعه‏ای وحشتناک رخ می‏دهد. و ظلم و فساد در عالم فراگیر می‏گردد.یقیناً، پیش از ظهور و مقارن با آن، بر دنیا، ستمگران خون‏ریزی حاکم‏اند که از هیچ جنایتی فرو نمی‏گذارند.

حال، امامی که قیام می‏کند، در برابر این همه کج‏روی‏ها و بیدادگیری‏ها، چه گونه برخورد کند،تا جهان را پر از عدل و داد سازد؟ بی تردید، گروه‏های معاندی که دست‏شان به خون بشریّت آلوده گردیده است و حق مردم را غصب کرده‏اند و یا پست و مقامشان به خطر افتاده، در مقابل حرکت اصلاح‏گرانه و نهضت امام، ایستادگی می‏کنند. بنابراین، امامی که قیام می‏کند و مأموریّت تشکیل حکومت جهانی اسلام را دارد، باید برای برطرف کردن موانع نقشه و برنامه داشته باشد. در این جا، مروری به این برنامه‏ها خواهیم داشت.

تربیّت سپاهیان و تدارک مقدّمات جنگ‏

امام عصر (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرج‏الشریف) برای انتقام و خون‏خواهی از دشمنان اسلام و به ثمر رساندن انقلاب جهانی و اجرای حدود الهی و برقراری حکومت عدل جهانی، ناگزیر از جنگ خواهد بود و در مقابل‏اش، دشمنان دندان مسلح و کج‏اندیشان دینانگر، با در دست داشتن امکانات گسترده و چرخه‏های اقتصادی جهان برخورداری از فن‏آوری پیشرفته و سازماندهی ارتش‏های قدرت‏مند، پرچم مخالفت بر می‏دارند و مانع مسیر اصلاح‏گرانه‏ی امام می‏شوند.

لذا قبل از قیام، جنگاوران دریا دل و دست‏یارانی توان‏مند و کارآمد، به هدایت خاص و عام آن حضرت، تربیّت می‏شوند و تعداد آنان، در بعضی از روایات، سیصد و سیزده نفر و در برخی، ده هزار نفر و در تعدادی از آن‏ها، صدهزار نفر وذکر شده است.

تجهیزات جنگی و وسیله‏ی دفاعی‏

تجهیزات آنان، طبق روایتی از امام صادق (علیه‏السلام)، شمشیرهایی از آهن امّا نه این آهن شناخته شده است (لهم سیوف من حدید غیر هذا الحدید) که اگر یکی از آنان، با شمشیر خود، بر کوهی ضربه زند، آن را دو نیم می‏کند… ))(۲۱). وسیله‏ی دفاعی آنان، طبق روایتی از امام صادق (علیه‏السلام) به گونه‏ای است که ((اسلحه‏ی دشمن هرگز، بر آنان کارگر نیست.))(۲۲)

قاطعیّت امام در رویارویی با دشمنان‏

امام علی (علیه‏السلام) می‏فرماید: ((لایُقیمُ أَمَر اللَّهِ سُبحانَهُ إلاَّ مَنْ لایُصانِعُ، وَلایُضارِعُ، وَلایَتَّبِعُ الْمَطامِعَ(۲۳)))؛ فرمان خداوند سبحان را برپا ندارد، مگر کسی که در اجرای دستور الهی، مدارا نکند و سازشکار نباشد و پیرو طمع‏ها و آرزوها نگردد.)).

حضرت مهدی (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرج‏الشریف) نیز قیام به اقامه‏ی حدود و فرمان الهی می‏کند و در برخورد با دشمنان از یک نوع مجازات استفاده نمی‏کند، بلکه نسبت به جرم اشخاص و گروه‏ها مجازات متناسب با آن را اجرا می‏کند و برخی از آنان را در جنگ نابود می‏سازد و حتّی فراریان و زخمیان آنان را نیز تعقیب می‏کند و گروهی را اعدام گروهی را تبعید و دست برخی را قطع می‏کند وبه فرمایش امام باقر (علیه‏السلام): ((… یَقُومُ القائِمُ… وَ لا تَأخُذُهُ فِی اللَّهِ لَومَةُ لائِمٍ…(۲۴))) قائم، قیام می‏کند… و در اجرای احکام الهی، از ملامت هیچ ملامت کننده‏ای بیم نمی‏کند.

بنابراین، به آن حضرت، ((نقمت و عذاب کننده‏ی مجرمان و دشمنان)) لقب داده‏اند. از امام صادق (علیه‏السلام) نقل شده که فرمود: ((إذا تَمَنَّی أَحَدُکُمْ اَلْقائِمَ فَلْیَتَمَنَّهُ فِی عافِیَةٍ؛ فإنَّ اللّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً، صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ، رَحمَةً وَیَبْعَثُ القائِمَ نِقْمَةً(۲۵)؛ هنگامی که یکی از شما، ظهور قائم را آرزو و تمنّا بکند (که در رکاب‏اش باشد)، پس باید آرزو کند که در عافیت و تندرستی باشد؛ زیرا، خداوند، حضرت محمد (علیه‏السلام) را (برای خلائق) رحمت فرستاد و حضرت قائم (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرج‏الشریف) را عذاب و نقمت می‏فرستد.)).

امام صادق (علیه‏السلام)، دلیل ملقّب شدن حضرت مهدی (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرج‏الشریف) به لقب ((نقمت)) را چنین بیان می‏دارد:… فَنِتَمُّ حُجَّةَ اللَّهِ عَلَی الْخَلْقِ حتَّی لایَبقی‏ أحدٌ عَلَی الْأرْضِ لَمْ یَبْلُغ إلَیهِ الدینُ وَالعِلمُ، ثُمَّ یَظْهَرُ القائِمُ (علیه‏السلام) وَ یَسیرُ (وَیَصیرُ) سَبَباً لِنِقْمَةِ اللَّهِ وَسَخطِهِ عَلَی العِبادِ؛ لِأنَّ اللَّهَ لایَنْتَقِمُ مِنَ العِبادِ إلاّ بَعدَ إنکارِهِمْ حُجَّةً؛(۲۶)

پس ما، بر خلق خدا، اتمام محبّت می‏کنیم تا این که همگان، نسبت به دین، شناخت پیدا کنند بر روی زمین، کسی باقی نماند که دین به او ابلاغ نشده باشد. سپس (در آن هنگام) حضرت قائم (علیه‏السلام)، ظهور می‏کند و سبب نقمت خدا و خشم و غضب او بر بندگان می‏گردد؛ زیرا، خداوند، از بندگان‏اش انتقام نمی‏گیرد، مگر بعد از آن که حجت‏اش را انکار کنند.

سپس معلوم می‏شود آنانکه مورد غضب امام عصر (علیه‏السلام) قرار می‏گیرند، همان کسانی هستند که حجّت بر آنان تمام شده است، ولی آنان حجّت خدا را نمی‏پیذیرند و سخت انکار می‏کنند.محمّدبن مسلم، ضمن حدیثی از امام باقر (علیه‏السلام) نقل می‏کند که آن حضرت می‏فرماید: ((… أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ جَدِّهِ المُصْطَفی‏ (صلی‏الله‏وعلیه‏واله‏وسلم) فَخُرُ وجهُ بِالسَّیْفِ وَقَتْلُهُ أعداءَ رَسوُلِهِ (صلی‏الله‏وعلیه‏واله‏وسلم) والجَبَّارینَ وَالطّواغیِتَ، وَأَنَّهُ یُنْصَرُ بِالسَّیْفِ والرُّعْبِ وَأنَّهُ لا تُرَدُّ لَهُ رایَةٌ…(۲۷)؛ امّا شباهت او به جدش محمّد مصطفی (صلی‏الله‏وعلیه‏واله‏وسلم) خروج او با شمشیر است و این که او، دشمنان خدا و رسول‏اش و جباران و طاغوت‏ها را خواهد گشت و او با شمشیر و رعب یاری می‏شود و هیچ پرچمی از او باز نگردد.)).

جنگ و کشتار

در هر مقطعى از زمان یا مکان، نوع رفتار و برخوردها با مخالفان و دشمنان متفاوت است. مثلاً، در زمان پیامبر اکرم (صلى‏الله‏وعلیه‏واله‏وسلم) رحمت و ترویج دین بود، و در زمان امام على (علیه‏السلام) رحمت و منّت گذارى بر مخالفان، و… حال باید دید که در هنگام ظهور، رفتار امام زمان (علیه‏السلام) با دشمنان چه گونه خواهد بود. براى پاسخ به این سؤال نگاهى به روایات مى‏اندازیم.


حدیث ۱-… عن زرارة، عن أبی جعفر (علیه‏السلام) قال: قُلتُ له… فقال: ((إسْمُهُ إسْمی)). قلتُ: ((أَیسَیرُ بِسیرةِ مُحَمَّدٍ (صلى‏الله‏وعلیه‏واله‏وسلم)؟)). قال: ((هَیْهاتَ! هَیْهاتَ! یا زرارة! ما یَسیرُ بِسیرَتِهِ!)). قُلْتُ: ((جُعِلْتُ فِداکَ لِمَ؟)). قال: ((إنَّ رَسولَ اللّهِ (صلى‏الله‏وعلیه‏واله‏وسلم) سار فی أُمَّتِهِ بِالْمَنِّ، کانَ یَتَأَلَّفُ النَّاسَ، وَالقائِمُ یَسیرُ بِالقَتْلِ. بِذاکَ أُمِرَ فِى الْکِتابِ الَّذی‏ مَعَهُ أَن یَسیر بِالقَتلِ وَلایَسْتَتیبُ أحداً. وَیْلٌ لِمَنْ ناواهُ!))(۲۸)؛


زراره از امام باقر (علیه‏السلام) روایت کرده که… فرمود: ((اسم او، اسم من است)). پس عرض کردم: ((آیا به سیره و روش حضرت محمد (صلى‏الله‏وعلیه‏واله‏وسلم) رفتار مى‏کند؟)). فرمود: ((هرگز! هرگز! اى زراره! به سیره‏ى او رفتار نمى‏کند!)) گفتم: ((فدایت گردم! براى چه؟)). فرمود:

((همانا رسول خدا (صلى‏الله‏وعلیه‏واله‏وسلم) با ملایمت و نرمى و مهربانى رفتار مى‏کرد [تا دل‏ها را به دست آورد و مردم با آن حضرت اُلفت گیرند.]، ولى حضرت قائم (عجّل‏اللّه‏تعالى‏فرج‏الشریف) سیاست قتل را در پیش مى‏گیرد و طبق دستورى که دارد، رفتار مى‏کند و توبه‏ى کسى را نمى‏پذیرد. پس واى بر کسى که با او دشمنى کند!)).

حدیث ۲-… عن أبی بکر الحضرمی، قال: سَمِعْتُ أباعبدِاللّهِ (علیه‏السلام) یقول: ((لِسیرَةِ علیِّ بنِ أبی طالِبٍ، علیه‏السّلام، فِی أَهلِ الْبَصْرَةِ کانَتْ خَیْراً لِشیعَتِهِ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ. إنَّهُ عَلِمَ أَنَّ لِلْقَوْمِ دَوْلَةً، فَلَوْ سَباهُم لَسُبِیَتْ شِیعَتُهُ)). قال: قُلتُ: ((فَأَخْبِرْنی عَنِ الْقائِمِ. أَیَسیرُ بِسیرَتِهِ؟)). قال: ((لا؛ لِأَنَّ عَلِیّاً (علیه‏السلام) سارَ فیهِمْ بِالْمَنِّ لِما عَلِمَ مِنْ دَوْلَتِهِم، وَإنَّ الْقائِمَ (علیه‏السلام) یَسیرُ فیهِم بِخِلافِ تِلْکَ السِّیرَةَ لِأنَّهُ لا دَوْلَةَ لَهُم)).(۲۹)؛

از ابوبکر حضرمى نقل مى‏کند که گفت: از امام صادق (علیه‏السلام) شنیدم که مى‏فرمود: ((روش على بن ابى‏طالب (علیه‏السلام) در میان اهل بصره، براى شیعیان‏اش، از آن چه خورشید بر آن مى‏تابد، بهتر بود؛ زیرا، او مى‏دانست که این قوم را دولتى در پیش است. اگر آنان را اسیر کرده بود، همنا شیعیان‏اش نیز اسیر مى‏شدند.)).

عرض کردم: ((مرا از حضرت قائم (عجّل‏اللّه‏تعالى‏فرج‏الشریف) مُطّلع بفرما که آیا ایشان نیز با اهل بصره همانند روش او رفتار مى‏کند؟)) فرمود: ((نه؛ زیرا، حضرت على (علیه‏السلام) مى‏دانست که حکومت‏هاى بعد از او، به دست دشمنان است، لذا با آنان به ملاطفت و چشم‏پوشى رفتار می کرد، ولى حضرت قائم، چون پس از خود، دولتى براى آنان نمى‏بیند، برخلاف سیره‏ى حضرت على (علیه‏السلام)، رفتار مى‏کند.)).

البته این حدیث، از نظر سند، مورد اشکال است(۳۰) چون، اسماعیل بن مَرّار، مجهول است. مرحوم اردبیلى در مجمع الفائده و مرحوم عاملى در مدارک الاحکام و مرحوم مجلسى به مجهول بودن او تصریح کرده‏اند.(۳۱)

حدیث ۳- … عن یحیى بن العلاء الرازى، قال: سمعت ابا عبداللَّه (علیه‏السلام) یقول: ((ینتج الله تعالى فی هذه الأمّة رجلاً منّی و أنا مِنهُ، یسوق اللّهُ تعالى به برکاتِ السماوات والارض، فَتَنْزِلُ السّماء قطرها، و تخرج الارض بذرها، وتأمَنُ وحوشها و سباعُها ویملأ الارض قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً، ویقتل حتّى یقول الجاهل لوکان هذا من ذرّیّة محمّد صلّى الله علیه و اله، لَرَحِمَ.))؛

یحیى به علا رازى گوید: از ابا عبدالله (علیه‏السلام) شنیدم که مى‏فرمود: ((خداوند متعال در میان این امّت بیرون آورد مردى را که از من است و من از او هستم. خداوند تعالى به بسبب او، برکات آسمان‏ها و زمین را به خلائق عطا فرماید. پس آسمان، باران‏اش را فرود آورد و زمین بذرهایش را مى‏رویاند، و حیوانات وحشى و درنده در امان مى‏شوند، و زمین را پر از عدل و داد مى‏کند، هم چنان که پر از ظلم و ستم شده باشد، و به حدّى از بیدادگران و دشمنان را مى‏کشد که جاهلان مى‏گویند: “اگر این مرد از زریّه‏ى محمّد مى‏بود، ترحّم مى‏کرد”.)).

نکته‏ى قابل توجه این که در این روایت، اقامه‏ى قسط و عدل و گسترده شده امنیّت و مشمول برکات را با از میان رفتن جور و برطرف شدن جائران و قتل آنان مرتبط دانسته، و اعتراض به قتل را از ناحیه‏ى جاهلان و عدم آگاهى آنان به اُمور و واقعیّات مى‏داند.البته، این روایت، از نظر سند نیز مورد اشکال است؛ زیرا، در سند آن، احمد بن عثمان الآدمى است که مجهول است.(۳۲)

مدّت جنگ‏ها

حدیث ۱- حدّثنا أبو هارون…، عن زر بن حبیش، سَمِعَ علیاً (رضى‏الله‏عنه) یقول: ((یُفَرِّجُ اللهُ الفِتَنَ بِرَجُلٍ مِنّا، یَسوُمُهُم خَسفاً، لایُعْطیهِم إلَّا السیفُ، یَضَعُ السیفَ عَلى عاتِقِةِ ثَمانِیَةَ أَشْهُرٍ هَرْجاً، حَتَّى یَقولُوا. “وَاللهِ ما هذا مِنْ وُلْدِ فاطِمَةَ لَوْ کان مِنْ وُلْدِها لَرَحِمنا”…(۳۳))).

از زر بن حبیش نقل شده که ایشان از على (علیه‏السلام) شنید که مى‏گوید: ((خدا، به سبب مردى از ما، فتنه‏ها و آشوب‏ها را برطرف مى‏سازد و آنان (فتنه‏گران) را خوار و ذلیل مى‏کند، و به آنان جز شمشیر چیزى نمى‏دهد (آشوبگران را مى‏کشد) و شمشیر بر دوش نهاده و هشت ماه به شدت مبارزه مى‏کند تا این که مى‏گویند: “به خدا قسم! این، از فرزندان فاطمه نیست! اگر از فرزندان فاطمه نیست! اگر فرزندان فاطمه بود به ما رحم مى‏کرد!”)).

حدیث ۲-… عَن عیسى‏ بنِ الخَشَّابِ، قالَ: قُلتُ لِلْحُسَیْنِ بن على (علیهماالسلام): ((أنتَ صاحِبُ هذا الأَمرِ؟)). قال: ((لا؛ وَلکِن صاحِبُ الأمْرِ الطرید الشرید المَوتُورُ بأبیه، الْمَکْنِّى بِعَمِّهِ یَضَعُ سَیفَهُ على عاتِقِهِ ثمانِیَةَ أشْهُرٍ.))(۳۴)؛

از عیسى بن خشاب نقل شده که به امام حسین بن على (علیهماالسلام) عرض کردم: ((آیا شما صاحب این امر هستید؟)). فرمود: ((نه؛ ولکن صاحب الامر، رانده شده، دور افتاده، خون خواه پدرش و داراى کنیه‏ى عمویش(۳۵) است. شمشیرش را هشت ماه بر دوش خود مى‏نهد.)).

حدیث ۳-… عَنْ أبی‏ بَصیرٍ، قال: سَمِعْتُ أبا جَعْفَرٍ الباقر (علیه‏السلام)، یقول: ((… وَیَضَعُ السَّیفَ عَلى عاثِقةِ ثَمانیَةَ أشْهُرٍ هَرْجاً هَرْجاً، حَتَّى یَرْضَى اللهُ.)). قُلْتُ: ((فَکَیْفَ یَعْلَمُ رضَا اللهِ؟)). قال: ((یَلَقَى اللهُ فی‏ قَلبِهِ الرَّحْمَةَ…)).(۳۶)

از ابوبصیر نقل شده که گفت: شنیدم امام باقر (علیه‏السلام) مى‏فرمود: ((… شمشیر را هشت ماه بر دوش خود مى‏نهد و به شدّت مبارزه مى‏کند؛ تا این که خداوند راضى شود.)). عرض کردم: ((چه گونه رضایت خدا را مى‏داند (از رضایت خدا آگاه مى‏شود)؟)). فرمود: ((خداوند، به دل ایشان رحمت مى‏اندازد…)).ابن الاثیر مى‏گوید: ((الهرج: قتال و اختلاط.))(۳۷).

شاید مراد، این باشد که مدّت عملیّات تهاجمى لشریان حضرت قائم (عجّل‏اللّه‏تعالى‏فرج‏الشریف) که منجر به تضعیف و شکسته شدن شوکت ظالمان و متلاشى شدن آنان مى‏شود. هشت ماه به طول مى‏انجامد و پس از آن، آنان، به عملیّات ایذائى و موضعى و مقطعى روى مى‏آورند که در فاصله‏هاى زمانى بعد، با آنان مقابله، و براى همیشه ریشه کن مى‏شوند.

از نظر سند هر سه روایت که در آن هرج و مرج ذکر شد، ضعیف است؛ و چون عمر بن قیش و عیسى بن الخشاب، در سند روایت اول و دوم، مجهول‏اند و در سند روایت سوم، ابن ابى حمزه است که آن هم مورد بحث و تضعیف قرار گرفته است.

قاطعیّت امام در برخورد با اشخاص و گروه‏هاى مختلف‏

ائمه‏ى طاهر، (علیهم‏السّلام)، مهربان بودند و همه، منشأ رحمت و برکات‏اند. امام رضا، (علیه‏السّلام)، مى‏فرماید: ((الإمام، الأنیسُ الرَّفیقُ، والِدُ الشّفیقُ، وَالأَخُ الشَّقیقُ والأمُّ البَرَّةُ بالوَلدِ الصَّغیرِ و مَفزَعُ العِبادِ فی الدّاهِیَةِ النّادِ…؛(۳۸) امام، همدمى رفیق، پدرى دل سوز، برادرى برابر، مانند دو نیمه‏ى خرما که به هم متصل باشند، مادر مهربانى نسبت به فرزند خردسال‏اش، پناه امّت در گرفتارى‏هاى هول ناک است.)).

نیز ابوربیع شامى گوید: به امام صادق، (علیه‏السّلام)، عرض کردم: ((حدیثى از عمر بن اسحاق به من رسیده است.)). فرمود: ((عرضه بدار.)). گفتم: ((عمرو، پیش امیرالمؤمنین (علیه‏السّلام) رفت و آن حضرت در چهره‏ى او زردى مشاهده کرد. حضرت فرمود: “این زردى چیست؟” گفت: “به مرضى مبتلا بودم.” پس حضرت على، (علیه‏السّلام)، به ایشان فرمود: إنّا لَنَفرح لِفَرحِکُم وَنحزُنُ لِحُزنِکُم ونَمرُضُ لِمَرَضِکُم وَنَدعُوا لَکُم فتَدعُونَ فَنُؤمِّنفقال أبوعبدالله، (علیه‏السّلام): ((صَدَقَ عَمْروٌ.))؛(۳۹)

همانا، ما، در شادى شما شادیم و در غم و اندوه شما، اندوه ناک و در مریضى شما، مریض مى‏شویم و براى شما دعا مى‏کنیم. پس شما دعا کنید و ما آمین مى‏گوییم… . پس امام صادق، (علیه‏السّلام)، فرمود: ((عمرو، راست گفت.)).نظیر این جریان را رمیله از امیرالمؤمنین (علیه‏السّلام) نقل مى‏کند.(۴۰)

نیز امام عصر(عج) در توقیعى به شیخ مفید(ره) مى‏فرماید: ((… إنّا غَیرُ مُهملینَ لِمُرعاتِکُم، وَلا ناسینَ لِذِکرِکُم وَلَولا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُم اللَّأْواءُ وَاصْطلَمَکُمُ الأَعداءُ؛(۴۱) همانا، ما، سرپرستى شما را وا نگذاشته‏ایم [شما را مراعات و مواظبت مى‏کنیم‏] و فراموش‏تان نمى‏کنیم، اگر جز این بود، گرفتارى‏ها، شما را از پاى مى‏انداخت و دشمنان، شما را از بین مى‏بردند…)).

امثال این احادیث بسیار است: ائمه‏ى طاهر، (علیهم‏السّلام)، مایه‏ى رحمت‏اند و مقتضى رحمت آنان برداشتن موانع از سر راه است. مقابله‏ى قاطع با ظالمان و مخالفان حاکمیت اسلام، یکى از مصادیق رأفت و رحمت امام به مؤمنان است.

با توجه به این که شرایط ویژه‏ى هنگام ظهور طورى است که جایى را براى کوچک‏ترین اغماض و مدارات با معاندان نمى‏گذارد، قاطعیّت امام و یاران مقتدر و شهادت طلب آن حضرت در رویارویى با دشمنان و ایجاد رعب و وحشت در میان آنان، هر مخالف ستم پیشه‏اى را به تسلیم وا می ‏دارد و آنان، چنان مرعوب مى‏شوند که بعضاً، خلع سلاح شده. و قدرت رویائى را ندارند. و بدین ترتیب دامنه برخورد نظامى و خون ریزى، تقلیل مى‏یابد و به حدّاقل مى‏رسد. از طرفى، زمینه‏ى گناه نیز از میان مى‏رود؛ چون، امنیّتى براى طاغیان و عاصیان نخواهد بود.

بنابراین، اکثریّت مردم، مظلوم و ستمدیده و طالب خیر و صلاح و از کسانى خواهند بود که امام عصر(عج) آنان را مورد لطف قرار مى‏دهد و تنها گروهى اندک مقاومت نشان مى‏دهند. و این جا است که در چنین شرایطى، صلح و تقیه و رحمت و رأفت با این گونه افراد و گروه‏ها و خطوط، معنا ندارد و چاره‏اى جز شمشیر و اِعمال قوّه‏ى قهریّه و قضاوت‏هاى داودى و سلیمانى که در آن نیازى به شهادت شاهدى ندارد،(۴۲) نیست.

پس اشخاص و گروه‏هایى مورد نقمت واقع مى‏شوند که مى‏خواهند مانع پیشرفت، و به اصطلاح سد راه و صد ((عن السبیل)) هستند. این جا است که طبق روایت، ((واى به حال کسى که مانع حرکت حضرت بشود.)).

بعضى از آنان، قوم و نژاد خاصى‏اند و برخى پیرو ادیان دیگرند و گروه‏ها و فرقه‏هایى به ظاهر مسلمان ولى منافق صفت و یا مقدّسان کج اندیش خواهند بود. امام زمان(عج) با هر یک، به شیوه‏ى خاصى برخورد خواهند داشت. با نقل روایاتى، این موارد را بازگو مى‏کنیم.

۱- قوم عرب‏

در روایاتى که از قوم عرب صحبت به میان آمده است، شاید منظور، اهل مکّه و قبیله‏ى قریش و مخصوصاً بنى امیه و بنى عباس و بنى شیبه و یا حکومت‏هاى عربى دست نشانده باشد.اینان، با اهل بیت، (علیهم‏السّلام)، مشکل داشتند و عمده‏ترین سبب آن، جنگ بدر است.

در تاریخ نقل شده که در مکّه، بیست و پنج قبیله بودند و بیست و سه قبیله متحد شدند و علیه پیامبر اکرم (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) و مسلمانان جنگ بدر را ترتیب دادند. واقدى – که از علماى عامه است – در کتاب خود، هنگامى که مقتولان جنگ بدر را ذکر می ‏کند،
می گوید:همه‏ى قبائل، کشته داشتند. در میان آنان، تعدادى را حضرت امیرالمؤمنین (علیه‏السّلام) به قتل رسانده بود.لذا آنان، کینه‏ى شدیدى از امام على و اهل بیت، (علیهم‏السّلام)، داشتند.


از طرفى، حکومت‏هاى بعد از پیامبر اکرم (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) مردم را علیه امام على (علیه‏السّلام) تحریض و تحریک مى‏کردند و موقعى که معاویه و بنى امیّه، جبهه‏ى ائتلاف مخالفان را تشکیل دادند، همه‏ى طوایف و قبایل مذکور، اطراف محور بُغض و کینه و انتقام جمع شدند.

در طول تاریخ، بیش‏ترین مخالفت‏ها با اهل بیت، (علیهم‏السّلام)، از ناحیه‏ى این گروه‏هاى انحرافى و نژاد پرست بوده است، در حالى که خود، مناقب اهل بیت، (علیهم‏السّلام)، را مى‏دانستند.بنابراین، عمده‏ترین عواملِ ضدّیت قریش را با اهل بیت، (علیهم‏السّلام)، در دو امر مى‏توان بیان داشت:

۱- امام على، (علیه‏السّلام)، تعدادى از آنان را در جنگ‏ها کشته بود، لذا آنان کینه به دل داشتند.(۴۳)

۲- رؤساى حکومت پس از پیامبر اکرم، (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم)، با طرح مسائل فرعى و عاطفى مبنى بر این که على، (علیه‏السّلام)، اجداد آنان را کشته است، مردم را علیه آن حضرت تحریض و تحریک می کردند.

اینک، به احادیثى در مورد قریش و اهل مکّه در شش بند اشاره مى‏کنیم:

الف) اهل مکه و دشمنى با اهل بیت، (علیهم‏السّلام)

ابوبصیر گوید: امام باقر، (علیه‏السّلام)، در ضمن حدیث مفصّل و طولانى فرمود: یقولُ القائمُ، (علیه‏السّلام)، لِأَصحابِهِ: ((یا قومُ! إنَّ أهلَ مکّةَ لایُریدُونَنی‏ وَلکِنّى مُرسِلٌ إلَیهِمِ لِأَحْتَجّ عَلَیْهِم بِما یَنْبَغی‏ لِمِثلی أنْ یَحَتجَّ عَلَیْهِم.)). فَیَدْعُو رَجُلاً مِن أصحابِهِ فَیَقُولُ لَه: ((اِمضِ إلى‏ أهلِ مکَّةَ، فَقُل: یا أهلَ مَکَّةَ، أنَا رسولُ فُلانٍ إلیکُم وَهُو یَقولُ لَکُم: إنَّا أهلُ بیتِ الرَّحمَةِ، وَمَعدِنُ الرِّسالَةِ والخِلافَةِ، و نَحنُ ذُرِّیَّةُ مُحَمَّدٍ وَسُلالَةُ النَّبِیِّینَ وَإنّا قَدْ ظُلِمْنا وَاضطَهِدنا و قُهرِنا وَابْتُزَّمِنّا حَقَّنا مُنْذُ قُبِضَ نَبِیُّنا إلى‏ یَومِنا هذا فَنَحْنُ نستنصرکم فانصرونا.)).

فإذا تکَلّم هذا الْفَتى بهذا الکلامِ، أتَوْ إلَیهِ فَذَبَحُوهُ بینَ الرُّکنِ وَالمقام، وهى النّفسُ الزَّکیّة. فإِذا بَلغَ ذالک الْإمام، قالَ لِأَصحابِهِ: ((أَلا أخبَرتُکُم أنَّ أهلَ مَکَّةَ لایُریدُونَنا…)).(۴۴)حضرت قائم به اصحاب خود مى‏گوید: ((اى قوم! همانا، اهل مکّه، مرا نمى‏خواهند و لکن خدا مرا به سوى ایشان فرستاده به جهت این که بر ایشان حجّت باشم به نوعى که به مثل من سزاوار است آن چنان اتمام حجّت کند.)).

پس مردمى از اصحاب خود را مى‏طلبد و به او مى‏فرماید: “به نزد اهل مکّه برو و به ایشان بگو که من فرستاده‏ى فلانى هستم و او به شما مى‏گوید که من از اهل بیت رحمت و معدن رسالت و خلافت‏ام و ماییم ذرّیّه‏ى محمد، (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم)، و سلاله و نسل پاک پیغمبران و همانا ما مظلوم شدیم و مقهور گردیدیم، و از وقتى که پیغمبر ما رحلت فرمود تا این روز، حق ما را گرفته‏اند و غصب کرده‏اند و ما از شما یارى مى‏طلبیم پس ما را یارى کنید”.

همین که آن جوان این سخن را مى‏گوید، اهل مکّه، بر وى هجوم مى‏آورند و او را در میان رکن و مقام ذبح مى‏کنند. و او نفس زکیّه است. پس هنگامى که این خبر به آن حضرت مى‏رسد. به یاران خود مى‏فرماید: “آیا من به شما خبر ندادم که اهل مکه ما را نمى‏خواهند؟”…)).

ب) برنامه‏ى نو و ناسازگارى عرب‏

ابوبصیر، در ضمن حدیث طولانى از امام باقر، (علیه‏السّلام)، روایت مى‏کند که آن حضرت فرمود: ((…إذا خَرَجَ یَقُومُ بِأمرٍ جَدیدٍ و کِتابٍ جَدیدٍ و سُنَّةٍ جَدیدَةٍ وَقَضاءٍ جَدیدٍ، عَلَى العَرَبِ شَدیدٌ وَلَیْسَ شَأنُهُ إلاَّ الْقَتْلَ، لایَسْتَبْقی‏ أحَداً، ولا تَأخُذُهُ فی الله لَوْمَةُ لائِمٍ…))(۴۵)؛

حضرت مهدى(عج) با برنامه‏اى نو، سنّتى جدید، و قضاوتى تازه، قیام مى‏کند. بر عرب‏ها روزگار بسیار سختى خواهد بود. شایسته‏ى شأن و موقعیّت او، جز کشتن دشمنان نیست و در اجراى امر الهى، سرزنش هیچ ملامت کننده‏اى او را تحت تأثیر قرار نمى‏دهد.واضح است محور این روایت عرب است و آنان را مورد فشار قرار مى‏دهد. و چنانچه اشاره شد، منظور حکومتهاى دست نشانده عرب و یا قریش و بنى امیه و… می ‏باشند.

ج) آغاز قیام و نخستین پایگاه دشمن‏

حدیث ۱- ابوبصیر گوید: امام صادق (علیه‏السّلام)، فرمود: ((… یُجَرِّدُ السَّیفَ على عاتِقِهِ ثَمانِیَةَ أشهُرٍ یَقْتُلُ هَرْجاً، فأوَّلُ ما یَبدَأُ بِبَنى‏ شَیْبَةَ، فَیَقْطَعُ أیدِیَهُم وَیُعَلِّقُها فی الکعبَةِ، وَیُنادی مُنادِیهِ: “هؤُلاءِ سُرَّاقُ اللّهِ”، ثُمَّ یتناوَلُ قُریشاً فَلا یَأخُذُ مِنها إلَّا السَّیفَ وَلا یُعطیها إلاَّ السَّیْفَ وَلا یَخْرُجُ الْقائِمُ، (علیه‏السّلام)، حتَّى یُقْرَأَ کِتابانِ: کِتابٌ بِالْبَصْرَةِ، وَکِتابٌ بِالْکوُفَةِ بِالبَرائَةِ مِنْ عَلِىٍّ (علیه‏السّلام).))؛(۴۶) ((هشت ماه، شمشیر برهنه بر دوش دارد و به شدّت و پى در پى مى‏کُشد.

پس نخستین مرحله‏ى شروع‏اش، قبیله‏ى بنى شیبه (پرده داران کعبه) است که دست‏هاى آنان را قطع و آنان را در کعبه مى‏آویزد و منادى آن حضرت ندا مى‏دهد و اعلام مى‏کند: “اینان، دزدانى هستند که از خدا دزدى مى‏کردند.” سپس به قریش مى‏پردازد و با ایشان جز با شمشیر برخورد نمى‏کند و به ایشان جز شمشیر نمى‏دهد. (یعنى فقط زبان سلاح و زور را مى‏فهمند) و قائم (علیه‏السّلام) قیام نمى‏کند تااین که دو کتاب مبنى بر بیزارى از امام على، (علیه‏السّلام)، خوانده مى‏شود: فرمانى در بصره و فرمانى در کوفه.))البته، سند روایت، مورد نظر و تامّل است؛ چون، در سند، یونس بن کلیب است و او مجهول است.نیز، ابن ابى حمزه، مورد تأمّل و بحث است.

Description: http://www.seratnews.ir/files/fa/news/1391/5/1/31376_429.jpg


حدیث ۲- سدیر صیرفى، از مردى از اهل جزیره نقل مى‏کند که او کنیزى را براى خانه‏ى خدا نذر کرده بود. او را به مکه آورد. به ملاقات حَجَبه و پرده داران رفت و آنان را نسبت به نذرش مطلع ساخت. براى هر کس از آنان، موضوع را بیان مى‏کرد، او مى‏گفت: ((کنیز را براى من بیاور که خدا نذرت را مى‏پذیرد.)). هر کدام از پرده داران خانه‏ى خدا توقع داشت که کنیز را به او بدهند.

پس وحشت شدیدى از این موضوع بر او راه مى‏یابد ماجرا را به یکى از یاران‏اش که اهل مکه بود مى‏گوید. او مى‏گوید ((آیا از من مى‏پذیرى؟)). عرض مى‏کند: ((آرى)). او مى‏گوید: ((نگاه کن! به مردى که رو به روى حجرالاسود نشسته و مردم دور او هستند. و او، ابوجعفر محمّد بن على بن الحسین (علیهم‏السّلام) است. به پیش او برو و ایشان را از این ماجرا آگاه کن و ببین به تو چه مى‏گوید، به همان عمل کن.)).

وى می ‏گوید، به نزد او رفتم و عرضه داشتم: ((خدا، تو را رحمت کند! از اهل جزیره هستم. همراه من، کنیزى است که او را به خانه‏ى خدا نذر کرده‏ام و موضوع را به هر کدام از پرده‏داران گفتم، در پاسخ گفتند؛ ((کنیزت را نزد من بیاور تا خدا نذرت را قبول کند.)) و از این واقعه، وحشتى شدید به من دست داده است.)). حضرت فرمود: ((اى بنده‏ى خدا! همانا، خانه، نه چیزى مى‏خورد و نه مى‏آشامد.

پس کنیز خود را بفروش و در میان همشهریان‏ات که به زیارت این خانه آمده‏اند، جست و جو کن و بنگر هر کدام از ایشان که از خرجى خود عاجز و درمانده شده است، آن مبلغ را به او بده، تا بتواند به شهر خود برگردد.)). او نیز همان کار را مى‏کنند. هریک از پرده‏داران که به او مى‏رسند، حضرت را مردى دروغگو و ناآگاه مى‏شمارند!

او، گفته‏ى آنان را به امام باقر (علیه‏السّلام) عرض مى‏کند. آن حضرت مى‏فرماید: ((تو، سخن آنان را به من گفتى، آیا از من نیز به آنان مى‏گویى؟)). عرض مى‏کند: ((آرى)). پس حضرت مى‏فرماید: ((به ایشان بگو، ابوجعفر به شما پیغام داد، چه گونه خواهید بود اگر دست‏ها و پاهایتان بریده شود و در کعبه آویخته گردد، سپس به شما گفته شود، فریاد کنید که “ما دزدان کعبه هستیم”.)).هنگامى که مى‏خواهد برخیزد. حضرت مى‏فرماید: ((البتّه، من، آن کار را انجام نمى‏دهم، بلکه آن را مردى که از من است، انجام خواهد داد.))(۴۷).

د) اهل مکّه و جانشین امام‏

همان طورى که در بند ((الف)) همین بخش ذکر شد، اهل مکّه، نه تنها فرستاده‏ى امام را به قتل مى‏رسانند، بلکه جانشین آن حضرت را نیز شهید خواهند کرد. ابوخالد کابلى از امام باقر (علیه‏السّلام) نقل کرده که آن حضرت فرمود: ((یُبایَعُ القائمُ بِمَکَّةَ عَلى‏ کِتابِ اللَّهِ وَسَنّةِ رَسُولِهِ، وَیَسْتَعْمِلُ عَلى‏ مَکَّةَ، ثُمَّ یَسیُر نَحْوَ الْمَدیَنةِ فَیَبْلُغُهُ أنّ عامَلَهُ قُتِلَ، فَیَرجِعُ إلیهمْ فَیُقْتَلُ المُقاتَلَةَ ولا یَزیدُ على‏ ذالک…))(۴۸).

با حضرت قائم (علیه‏السلام) در مکّه، بر اساس کتاب خدا و سنّت رسول اللّه بیعت مى‏کنند و آن حضرت، جانشین را بر مکّه مى‏گمارد. به سوى مدینه حرکت مى‏کند که در میان راه، به وى خبر کشته شدن جانشین‏اش را مى‏رسانند. حضرت، بلافاصله بر مى‏گردد و ایشان را با جنگ مى‏کُشد و بیش از این کارى نمى کند

ه) اهل مدینه و جانشین امام‏

ابوخالد کابلى در خبر دیگرى از امام باقر (علیه‏السّلام) روایت کرده که آن حضرت فرمود: ((… یَخْرِجُ إلَى المَدینةِ فَیُقیمُ بِها ما شاء، ثُمَّ یَخْرُجُ إلىَ الکوفَةِ وَیَسْتَعْمِلُ عَلَیْها رَجُلاً مِنْ أصحابِهِ. فَإذا نَزَلَ الشَّفْرَةَ جاءهُمْ کِتابُ السُّفْیانی‏ إنْ لَمْ تَقْتُلُوهُ لَأَقْتُلَنَّ مُقاتِلیکُمْ وَلأَسْبِیَنَّ ذَرارِیَکُم.)). فَیُقْبِلوُنَ عَلى‏ عامِلِهِ فَیَقْتُلُونَه، فَیَأتیهِ الخَبَرُ، فَیَرْجِعُ إلَیْهِمْ، فَیَقْتُلُهُم وَیَقتُلُ قُرَیْشاً حَتّى لایَبْقى‏ مِنْهُم إلاَّ أَکَلَةُ کَبْشٍ ثُمَّ یَخْرُجُ إلَى الکُوفَةِ وَیَسْتَعْمِلُ رَجُلاً مِنْ أصْحابِهِ فَیُقبِلُ و یَنزِلُ النَّجَفَ.))(۴۹)؛

… (حضرت مهدى(عج)) به سوى مدینه می ‏رود و در آن جا هر قدرى که بخواهد، مى‏ماند. مردى از اصحاب خود را در آن جا جانشین خویش قرار مى‏دهد. به طرف کوفه حرکت مى‏کند. هنگامى که به ((شقره)) فرود مى‏آید. کتاب و نامه‏ى سفیانى به اهل مدینه مى‏رسد، مبنى بر این که اگر او را (قائم(عج)) نکشید. مردان شما را مى‏کشم و زنان‏تان را اسیر مى‏کنم. مردم مدینه بر والى هجوم آورده و او را به قتل مى‏رسانند.

این خبر به آن حضرت مى‏رسد و به مدینه بر مى‏گردد. و ایشان را مى‏کشد و به نحوى قریش را نابود مى‏کند که جز به مقدار خوراک و علف قوچ باقى نمى‏ماند. سپس به طرف کوفه مى‏رود و یکى از یاران‏اش را جانشین و عامل خویش تعیین و بعد از آن به نجف روى آورده و در آن جا منزل مى‏گزیند.در این روایت نیز؛ فرض صحّت سند، محور درگیرى، قریش است و نه تمامى مردم. قریش نیز در اثر تعدّى و اقدام به قتل و جنایت، به سزاى اعمال خود مى‏رسند.

و) آمار مقتولان قریش و سابقه‏ى آنان‏

حدیث ۱- عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ، قال: سمعتُ أبا جعفر (علیه‏السّلام) ((لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مایَصَنعُ القائمُ إذا خَرَجَ لأَحَبَّ أَکْثَرُهُمْ ألاَّ یَرَوْهُ مِمَّا یَقتُلُ مِنَ النّاس. أما إنَّهُ لایَبْدَأُ إلاَّ بِقُرَیشٍ فَلا یَأْخُذُ مِنها إلاّ السَّیفَ حتَّى یَقُولَ کَثیرٌ مِنَ النَّاسِ: “لَیْسَ هذا مِن آلِ مُحَمَّدٍ، وَلوْ کانَ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ لَرَحِمَ…))(۵۰)؛

محمّد بن مسلم گوید: شنیدم امام باقر (علیه‏السّلام) مى‏فرمود: ((اگر مردم [مخالفان ]مى‏دانستند که حضرت قائم(عج) چه برنامه‏اى دارد و چه کارهایى انجام مى‏دهد، اکثر آنان، آرزو مى‏کردند که هرگز آن حضرت را نبینند؛ زیرا، حضرت، کشتار زیادى مى‏کند. به یقیین، اوّلین کشتار را در قبیله‏ى قریش خواهد داشت.

از قریش نخواهد گرفت جز شمشیر و به آنان نخواهد داد مگر شمشیر، [حضرت کار را به جایى مى‏رسانند] که بسیارى از مردم مى‏گویند: این شخص، از محمّد (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم)، نیست و اگر از اهل بیت پیامبر بود، رحم مى‏کرد”.)).کلمه‏ى ((ناس)) در روایات، به معناى ((مخالفان اهل بیت)) است و کسانى که همیشه بناى دشمنى با آنان داشته‏اند و دارند.

حدیث ۲- روى‏ عَبدُاللَّهِ بنِ المغیرة، عنْ أبی عَبدِاللّهِ (علیه‏السّلام):)) إذا قامَ القائِمُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم)، أقامَ خمسمئة مِنْ قُرَیْشٍ، فَضَربَ أَعْناقَهُمْ، ثُمَّ أقامَ خمسمئة، فَضَرَبَ أعْناقَهُمْ، ثُمَّ خمسمئة أُخْرى‏، حَتَّى یَفعَلَ ذالک سِتْ مَرَّاتٍ!)). قُلتُ: ((وَیَبْلُغُ عَدَدُ هؤُلآء هذا؟)). قال: ((نَعَمْ، مِنْهُمُ و مِنْ مَوالیهِمْ.))(۵۱)

عبدالله بن مغیره گوید: امام صادق (علیه‏السّلام) فرمود: ((هنگامى که قائم آل محمد(عج) ظهور مى‏کند، پانصد تن از قریش را ایستاده، اعدام مى‏کند. سپس پانصد نفر دیگر را به همین گونه اعدام مى‏کند و این کار، شش بار تکرار مى‏شود.)). عبدالله مى‏پرسد: ((آیا تعدادشان به این اندازه مى‏رسد؟)). حضرت فرمود: ((آرى؛ خودشان و دوستان‏شان.)).

در روایات دیگر از ((موالى قریش)) به ((احابیش)) تعبیر شده است. منظور. کسانى است که در منطقه‏ى جبشى پایین مکه زندگى مى‏کنند و با قریش همپیمان شدند که براى همیشه در کنار آنان باشند.(۵۲)

حدیث ۳- عنْ أبی الجارود، عَنْ أبی جعفر (علیه‏السّلام) قال: ((… فَیَقْتُلُ أَلْفاً خمسمئة قریشّىٍ لَیْسَ فیهِمْ إلاَّ فرخُ زَنْیَةٍ… ))(۵۳)؛از ابوجارود، در ضمن حدیثى از امام باقر (علیه‏السّلام) نقل شده که فرمود: ((هزار و پانصد تَن از قریش را مى‏کُشد که در میان آنان، جز زنازاده نیست…)).در این روایت، محدوده‏ى مقتولان و هویّت و تعداد آنان، کاملاً، روشن شده است.

حدیث ۴- … عَنِ الْحارِثِ الأعْوَرَ الْهَمْدانیِّ، قالَ: قالَ أمیرُالمُؤمنینَ (علیه‏السّلام): بأبی ابنُ خِیَرَةِ الإِماءِ – یعنى القائِمَ مِنْ وُلْدِهِ (علیه‏السّلام) – یَسُومُهُم خَسفاً ویَسْقیهِم بِکَأْسٍ مُصْبِرَةٍ وَلایُعْطیهِمْ إلاَّ السَّیفَ هَرْجاً، فَعِنْدَ ذالکَ تَتَمَنَّى فَجَرَةُ قُرَیْشٍ لَوْ أنَّ لَها مُفاداةٌ مِن الدُّنیا وفیها لِیُغْفِرَلَها. لانَکُفُّ عَنْهُم حتَّى یرضَى اللهُ…(۵۴)

حادث بن عبدالله اعور همدانى گوید: امیر المؤمنین (علیه‏السّلام) فرمود: ((پدرم فداى فرزند برگزیده‏ى کنیزان – یعنى قائم از فرزندان‏اش – بادا! او، آنان را خوار مى‏سازد و جام شرنگ به ایشان مى‏نوشاند و به آنان جز شمشیر خون‏ریز مرگ آخرین نخواهد داد.

پس در این هنگام، زشتکاران قریش آرزو مى‏کنند که‏اى کاش دنیا و هر آن چه در آن است، از آن ایشان بود و آن را فدا مى‏دادند تا گناهان‏شان بخشوده شود، ولى دست از ایشان بر نخواهیم داشت تا این که خداوند راضى شود.)).این روایات، شاید بر روایات دیگر حاکم باشد و آن روایات را نیز تفسیر و تبیین کند، چون، به طور واضح و آشکار مى‏فرماید، محدوده‏ى قتل، همانا زشتکاران قریش است.

۲- اهل عراق (اهل السواد)

حدیث ۱- …عن رَفیدِ بنِ أبی هُبَیْرَةَ، قالَ: قُلْتُ لِأَبی عَبدِاللَّه (علیه‏السّلام): ((جعلت فداکَ یابنَ رسولِ اللَّهِ! یسیر القائمُ بسیرَةِ عَلیِّ ابنِ أبی طالِبٍ فی أهلِ السَّوادِ)). فَقالَ: ” لا؛ یا رَفیدُ! إنَّ عَلیَّ ابْنَ أبی‏ طالِبٍ سارَ فی‏ أهلِ السَّوادِ بِما فِی الجَفْرِ الأَبیَضِ، وَإنَّ القائم یَسیرُ فی العَرَبِ بما فی الجَفْرِ الأحمَرِ.)). قال: قُلتُ لَهُ: ((جُعِلتُ فِداکَ! وَمَا الجَفْرُ الْأَحْمَرُ؟)). قال: ((فَأمَرَّ إصبَعَهُ إلی‏ حَلْقِهِ، فقالَ: ((هکَذا یعنی الذِّبْحَ. ثُمَّ قال: ((یا رَفیدُ! إنَّ لِکُلِّ أهلِ بَیتٍ نجیباً شاهِداً عَلَیْهِمْ شافِعاً لِأمثالِهِم.(۵۵)))؛

رفید، غلام ابن هبیره گوید: به امام صادق (علیه‏السّلام)، عرض کردم: ((یابن رسول الله! فدایت بشوم! آیا قائم(عج) در میان اهل سواد (اهل عراق) به سیرت و طریقه‏ی علی بن ابی‏طالب (علیه‏السّلام)، رفتار می‏کند؟)). فرمود: ((نه، یا رفید! همانا، علی بن ابی طالب، (علیه‏السّلام) در میان اهل عراق، به طریقی رفتار کرد که در جفرا بیض است؛ یعنی، به طریق ملایمت با ایشان رفتار کرد، ولی قائم (علیه‏السّلام) به روشی با عرب رفتار می‏کند که در جفراحمر است.)). عرض کردم: ((فدای تو بشوم! جفراحمر چیست؟)).

آن حضرت، انگشت خود را به حلق‏اش کشید و فرمود: ))این گونه رفتار می‏کند.))؛ یعنی سرهای دشمنان را می‏برد.بعد از آن فرمود: ((یا رفید! البته، با هر اهل بیتی نجیب و جواب دهنده‏ای است که به کرده‏های اهل خود شاهد است. و به امثال آنان شفاعت کننده است.)). در مورد ((رفید))، مرحوم خوئی، ساکت است، ولی مامقانی گوید، از این روایت، حسن عقیده‏ی او ظاهر است(۵۶).

در این روایت نیز حدود محورها، کاملاً، مشخص شده است و آن، این که تمامی عراق و تمای عرب مورد نظر نیست. خود حضرت علی با تمامی عراق و عرب، سر جنگ نداشت، اینکه خصوص ناکثین و عهد شکنان بودند. امام عصر(ع) نیز با خصوص ناکثین و مخالفان مقابله می‏کند.

حدیث ۲- … عن عبد الرحمان بنِ الحجاج، عنِ‏الصّادق (علیه‏السّلام) قالَ: ((إذا قام القائم و أتی‏ رَحبةَ الکوفةِ))، فقالَ برِجلِهِ هکذا أوْ أوْمأَ بیدهِ الی‏ موضعٍ ثمَّ قالَ: ((احفِروُا ها هنا.)). فَیَحفِروُنَ، فَیَستخرجون اثنَیْ عَشَرَ ألف دِرْعٍ (وَاِثْنَیْ عَشَرَ دِرْعٍ) وَاثْنَیْ عَشَرَ ألف سَیفٍ، وَاثْنَی عَشَرَ ألف بَیضَةٍ لِکُلِّ بَیْضَةٍ وَجْهانِ، ثُمَّ یَدْعوُ اثنَی عَشَرَ ألف رَجُلٍ مِن المَوالِی من العَرَب والعَجَمِ فَیُلْبِسُهُم ذالک، ثُمَّ یَقولُ: ((مَنْ لَمْ یَکُنْ عَلَیهِ مِثْلُ ما عَلَیْکُمْ فَاقْتُلُوهُ.))(۵۷)؛

از عبدالرحمان بن حجّاج نقل شده که امام صادق (علیه‏السّلام) فرمود: ((چون قائم (علیه‏السّلام) قیام، کند، در رحبه‏ی کوفه (محله یا میدانی در کوفه است) می‏آید و به جایی اشاره کند و فرماید: ((این جا را حفر کنید)). چون حفر کنند، دوازده هزار زره، دوازده هزار شمشیر و دوازده هزار کلاه خود، بیرون آرند. سپس دوازده هزار مرد از غلامان عرب و عجم را بخواند که اسلحه بر اندام‏شان بپوشاند و گوید: ((هر که را چنین سلاحی در برندارد، بکشید.)).

این روایت، از نظر سند، مرفوعه و ضعیف است، شاید این اقدام، در ارتباط با نقطه‏ی خاصّی از کوفه – رحبه – باشد، نه این که تمامی افرادی را که این فرم خاص از لباس را ندارند؛ زیرا، معنای آن، چنین می‏شود که تمامی ساکنان کره‏ی زمینی را باید نابود کنند!

حدیث ۳ (قِتال با سفیانی در کوفه) – چون حدیث. طولانی است، به ترجمه‏ی آن اکتفا می‏شود. سیّدعلی بن عبد الحمید، در کتاب الغیبة، حدیث مرفوعه‏ای را از امام صادق (علیه‏السّلام) نقل می‏کند که آن حضرت فرمود: ((قائم (علیه‏السّلام) می‏آید تا این که به نجف می‏رسد. در آن حال، لشکر سفیانی، از کوفه به سوی آن حضرت و اصحاب او بیرون می‏آیند، در حالی که جمعیّت خلایق با آن حضرت است. این قضیه، در روز چهارشنبه واقع می‏شود.

آن حضرت. مردم را دعوت می‏کند و به حق خود سوگند می‏دهد و به ایشان خبر می‏دهد که من مظلوم و مقهور شده‏ام. و می‏فرماید: ((هر که در خصوص خدا با من مصاحبه و گفت و گو کند، همانا، من، نزدیک‏ترین مردم به خدا هستم…)). در جواب‏اش گویند: ((از هر جا که آمده‏ای بازگرد به همان جا، ما را به تو نیازی نیست، زیرا، ما، شما را شناخته و امتحان کرده‏ایم.)).

پس بدون جنگ و خون‏ریزی متفرق می‏شوند. چون روز جمعه می‏رسد، باز آن حضرت، ایشان را دعوت می‏کند و اتمام حجت می‏کند. در آن حال، تیری از کمال بیرون می‏آید و بر یکی از مسلمانان اصابت می‏کند و او را می‏کشد. پس در آن حال گفته می‏شود: ((فلانی کشته شد.)). در این هنگام، آن حضرت پرچم رسول خدا را می‏گشاید. وقتی که آن را گشود، ملائکه‏ی بدر به خدمت‏اش فرود می‏آیند.

پس همین که وقت ظهور می‏رسد، نسیم فتح برای آن حضرت می‏وزد. آن حضرت، خود و اصحاب‏اش، بر ایشان حمله می‏کنند. خدای تعالی. او را بر ایشان غالب می‏گرداند. و از پیش‏اش می‏گریزند جمعی را نیز به قتل می‏رساند تا این که به خانه‏های کوفه داخل می‏شوند. منادی آن حضرت ندا می‏کند که “آگاه شوید که هیچ کس از شما فراریان را تعقیب نمی‏کند و زخمی‏ها را نکشد”. با ایشان به طریقه‏ای رفتار می‏کند که علی (علیه‏السّلام) در جنگ جمل با اهل بصره کرد.)).(۵۸)

در این روایت نیز با قطع نظر از صحّت سند، محور خاصّی را مورد تهاجم و قتل قرار داده و آن، لشکریان سفیانی است که اصولاً. خودشان، به عراق و بلاد اسلامی تهاجم وسیعی می‏کنند و به قتل و غارت و تجاوز دست می‏زنند پس از شکست دادن آنان و فرار از صحنه و پناه بردن به خانه‏های کوفه، حضرت مهدی(عج) از تعقیب آنان نهی و جلوگیری می‏کند.این روایت با آنچه که به حضرت نسبت می‏دهند، منافات دارد.

۳- اهل کتاب‏

ابوبصیر می‏گوید: به امام صادق (علیه‏السّلام) عرض کردم: ((حضرت قائم(عج) تا پایان زندگانی، در مسجد سهله (کوفه) خواهد ماند؟)). فرمود: ((آری)). پرسیدم: ((اهل ذمّه در نظرش چه گونه خواهد بود؟)) فرمود: ((با آنان، از راه مسالمت ‏آمیز وارد می‏شود، همان طور که پیامبر اکرم (علیه‏السّلام) رفتار می‏کرد. آنان در حال خواری، جزیه می‏پردازند.))(۵۹).

مرحوم مجلسی می‏گوید: ((شاید این حکم، مربوط به آغاز قیام باشد؛ زیرا، ظاهر روایات، این است که از آنان جز ایمان پذیرفته نیست و اگر نپذیرند، کشته می‏شوند.))(۶۰).طبق این روایت و طبق بیان مرحوم مجلسی. نسبت به اهل کتاب (یهود و نصاری نیز سیاست نرمش را پیش می‏گیرد. و از آنان مطالبه‏ی جزیه می‏کند، نه این که در همان ابتدا، به جنگ آنان برود و قتل‏عام کند.

آری، در مرحله‏ی بعد، فقط اسلام آورده و پذیرش دین حق را از آنان می‏خواهد؟ و در غیر این صورت محکوم به قتل و غنا هستند. البته، در هر مرحله‏ای، عدّه‏ای زیاد از آنان به اسلام می‏گروند و یا دفع جزیه را، پذیرند، و در آخر، درصدد کمی خواهد ماند که قطعاً، جزء افراد عنود و لجوج هستند که چاره‏ای جز ریختن خون آنان، نخواهد بود.

۴- فرقه‏ های انحرافی‏

امام صادق (علیه‏السّلام) می‏فرماید: ((… وَإنَّ القائمَ(عج) یَخْرُجُونَ عَلَیهِ فَیَتأَوَّلُونَ عَلَیْهِ کتابَ اللَّهِ وَیُقاتِلُونَهُ عَلَیْهِ.))(۶۱).؛همانا قائم (علیه‏السّلام) در شرایطی ظهور خواهد کرد که علیه او کتاب خدارا تأویل و بر مبنای آن با آن حضرت به جنگ بر می‏خیزند.

الف) زیدیّه‏

در ضمن حدیث مفصّلی از امام صادق (علیه‏السّلام) چنین بیان شده: ((سیّد حسن آن جوانمرد خوش‏روی دیلمی(۶۲) خروج می‏کند… و دست بیعت به حضرت مهدی(عج) می‏دهد و خود و اصحاب‏اش با آن حضرت بیعت می‏کنند، امّا چهل هزار نفر صاحبان مصاحف که به زیدیّه معروف هستند، بیعت نمی‏کنند و می‏گویند: “این کار سحر بزرگی است.”)).در ابتدای حدیث، آمده که حضرت مهدی. معجزاتی را نشان می‏دهد.

با این کلام، دو لشکر، با هم درگیر می‏شوند. حضرت مهدی(عج) به طرف طائفه‏ی منحرف آمده و آنان را نصیحت و به پیروی خویش دعوت می‏کند، ولی ایشان بر لجاجت و طغیان خود می‏افزایند و آن حضرت، فرمان به کشتن آنان می‏دهد. پس همه را از بین می‏برند…(۶۳)

ب) بَتْرِیّة(۶۴)

عن أبی الجارود، عَن أبی جعفر (علیه‏السّلام): ((… یَسیرُ إلَی الکُوفةِ فَیَخْرُجُ منها ستَّه عَشَر ألفاً مِنَ البَتْرِیَّةِ، شاکّینَ فِی‏السّلاحِ، قُرَّاء القُرآن، فُقَهاءٌ فِی الدین…))(۶۵)؛ابوجارود، نقل می‏کند که امام باقر (علیه‏السّلام) فرمود: ((… هنگامی که حضرت قائم قیام کند، به سوی کوفه رهپسار می‏شود. در آن جا… شانزده هزار نفر از فرقه‏ی بتریّه، مسلّح در برابر امام می‏ایستند.

آنان، قاریان قرآن و فقیهان دینی هستند و پیشانی آنان از عبادت زیاد پنیه بسته، چهره‏های‏شان در اثر شب زنده‏داری زرد شده است و نفاق سراپای‏شان را پوشانده است یک صدا فریاد بر می‏آورند و به حضرت می‏گویند: ((ای پسر فاطمه! از همان جا که آمده‏ای باز گردد؛ زیرا. به شما نیازی نداریم.)). پس آن حضرت، شمشیر می‏کشد و همه را از میان بر می‏دارد…این روایت نیز با قطع نظر از سند، محور خاصّی را که همان خوارج از طائفه بتریه است، مورد بحث قرار می‏دهد، نه این که جهانیان را به قبل برساند و نفوذ بالله. کشتار راه بیندازد.

ج) خوارج‏

مروج الذهب. حدیث مرسله را از امیر المؤمنین (علیه‏السّلام) نقل می‏کند که آن حضرت فرمود: امیرمؤمنان (علیه‏السّلام) پس از شکست خوارج، هنگام گذشتن از گشستگان آنان فرمود: “آن کس شما را به کشتن داد که شما را فریفت.)). پرسید شد: ((او کیست؟)). فرمود: ((شیطان و نفس‏های پلید)). اصحاب گفتند: ((خداوند، ریشه‏ی آنان را تا پایان دنیا قطع کرد.)).

حضرت پاسخ داد: ((نه؛ سوگند به آن که جان‏ام در دست او است! آنان در صلب‏های مردان و رحم زنان خواهند بود و پی در پی خروج خواهند کرد تا آن که بر سرکردگی شخصی به نام ((اشحط))(۶۶) میان رود دجله و فرات خروج کنند. در آن روزگار، مردی از اهل بیت ما، به جنگ او می‏رود و او را به هلاکت می‏رساند و از آن پس هیچ قیامی از خوارج تا روز قیامت نخواهد بود.))(۶۷)

باز در این روایت مرسله، سخن از کشتار نیست. بلکه محور، بحث قتل رئیس و فرمانده خوارج به دست حضرت است. و پس از آن، هیچ گونه تحریکی از آنان صورت نمی‏گیرد.

د) مرجئه(۶۸)

بشیر ابن اراکه نبّال. روایت کرده که امام باقر (علیه‏السّلام) فرمود: ((ویحَ هذه المرجئةِ إلی‏ مَنْ یلجؤونَ غداً إذا قامَ قائمنا؟)). قلت: ((إنّهمْ یقولونَ: “لوْ قدْ کان ذالک کُنَّا و أنتمْ فی العدلِ سواءً”.)). فقال: ((منْ تابَ تابَ اللهُ علیهِ، ومَنْ أسَرَّ نفاقاً فَلا یَبْعُدَ اللَّهُ غیرهُ ومنْ أظهَرَ شَیئاً أهْرَقَ اللهُ دَمَهُ.)). ثُمَّ قال: ((یَذْبَحُهُمْ – وَالَّذی نفسی بِیَدِهِ! کَما یَذبَحٌ القَصَّابُ شاتَهُ.)) و أوْ مَأَبِیَدِهِ إلی‏ حَلْقِهِ -…))(۶۹)

حضرت فرمود: ((وای به حال مرجئه، هنگامی که قائم ما قیام کند، به چه کسی پناه خواهند برد؟)). راوی گفت: ((می‏گویند: در آن هنگام که ما و شما در برابر عدالت یک‏سان خواهیم بود.)). فرمود: ((هر یک از آنان توبه کنند، خدا، از او می‏گذرد و اگر در درون خود نفاق و دورویی داشته باشد، خداوند، جز او کسی را تبعید و آواره نمی‏کند و اگر چیزی از آن نفاق را آشکار سازد، خداوند خونش را خواهد ریخت.)). سپس فرمود: ((سوگند به ان که جان‏ام در دست او است! همچنان که قصاب، گوسفندش را سر می‏برد، آنان را خواهد کشت.)) و یا دست به پیشانی اشاره کرد.

ه) مقدّس نماها

محمد بن ابی حمزه، به واسطه‏ی یکی از اصحاب خود، از امام صادق (علیه‏السّلام) روایت می‏کند آن حضرت فرمود: ((القائمْ یلقی‏ فی حَربِهِ مالَمْ یَلْقَ رَسُولُ‏اللَّهِ إنَّ رَسولَ اللّهِ أتاهُم وَهُمْ یَعْبدُنَ حِجارَةً مَنقُورَةً وَخُشُباً مَنْحوُتةً، وَإنَّ القائمَ یَخْرُجوُنَ عَلَیهِ فَیَتَأَوَّلوُنَ عَلَیْهِ کتابَ اللَّهِ، وَیُقاتِلُونَهُ عَلَیْهِ.))(۷۰)؛

قائم (علیه‏السلام)، در پیکار خود با چنان چیزی مواجه خواهد شد که رسول خدا (صلی‏الله‏وعلیه‏واله‏وسلم) با آن مواجه نگردید. همانا، رسول خدا، در حالی به سوی آنان آمد که بت‏های سنگی وجوب‏های تراشیده را پرستش می‏کردند، ولی قائم(عج) چنان است که علیه او خروج می‏کنند و کتاب خدا را علیه او تأویل می‏کنند. و به استناد همان تأویل، با او به جنگ برمی‏خیزند.

از این روایت چنین به دست می‏آید که حضرت، مورد فجا و ظلم و بی مهری مردم قرار می‏گیرید. بنابراین، هر واکنشی را که دشمنان دیدند، نتیجه‏ی طبیعی عمل خودشان است. لذا جا دارد به جای بررسی روایات قتل، به بررسی روایات مظلومیت حضرت مهدی و بی‏مهری مردم به ایشان بپردازیم.

۵- ناصبی‏ها

ابوبصیر می‏گوید: به امام صادق (علیه‏السلام) غرض کردم: ((رفتار امام مهدی(عج) با ناصبی‏ها و کسانی که با شما دشمنی دارند چه گونه خواهد بود؟)) فرمود: ((یا أبا مُحَمَّد! ما لِمَنْ خالَفَنا فی دَوْلَتِنا مِنْ نَصیبٍ. إِنَّ اللَّهَ قَدْ أحَلَّ لَنادِ ماءَهم عِنْدَ قیامِ قائمِنا. مُحَرَّمٌ عَلَیْنا وَعَلَیْکُمُ ذالِکَ، فَلا یَغُرَنَّکَ أحَدٌ! إذا قامَ قائِمُنا اِنْتَقَمَ لِلَّهِ وَلِرسوُلِهِ وَلَنا أجْمَعینَ))؛(۷۱)

ای ابا محمد! در دولت و حکومت ما، مخافان، بهره‏ای نخواهند داشت. خداوند، برای ما، خون‏شان را در آن هنگام حلال خواهد کرد، ولی امروز، خون‏شان بر ما و شما حرام است، پس کسی تو را فریب ندهد. بدان که روزگاری که قائم ما قیام کرد، حضرت، برای خدا و رسول‏اش و برای ما، انتقام خواهد گرفت.

البته امام با توجه به این که نواصب، دشمن ائمه‏ی طاهر هستند و دشمنی با آنان را دین خود می‏دانند، از از این باب، محدور الدم هستند، ولی آن بدین معنا نیست که حضرت، هر محدور الدم را به قتل برساند. چنان که دسته‏ی دیگر، بویژه کسانی‏که از قدرت ظاهر نیز برخوردار بودند، دست به این کار نزدند.

۶- منافقان‏

ابو حمزه‏ی ثمالی از امام صادق (علیه‏السلام) نقل می‏کند که آن حضرت فرمود: ((… ولوْ قد قامَ القائِم (علیه‏السلام) مَا احْتاجَ إلی‏ مسائِلَتِکُمْ عَنْ ذالک وَلأَقامَ فی کثیرٍ مِنکُمْ مِن أهلِ النقاقِ حَدَّ اللَّهِ))؛هنگامی که حضرت قائم قیام (علیه‏السلام) قیام کند. نیازی ندارد که از شما درخواست یاری کند و نسبت به بسیار از شما منافقان، حدّ خدا را جاری می‏کند.(۷۲)در این روایت نیز محور ما منافقان هستند. ایشان، حدّ خداوند را اجرا می‏کند. این از اوّلیات و لوازم حکومت الهی است.

نیز امام حسین (علیه‏السلام) به فرزندش امام سجاد (علیه‏السلام) می‏فرماید: ((سوگند به خدا! خون من از جوشش باز نمی‏ایستد تا این که خداوند، مهدی(عج) را برانگیزد. آن حضرت، به انتقام خون من از منافقان فاسق و کافر. هفتاد هزار نفر را می‏کشد.)).(۷۳)

اولاً، این روایت؛ مرسل است.

ثانیاً، محور، منافق و فاسق و کافر است.

ثالثاً، به قرینه‏ی روایات دیگر. این روایت را حمل بر موردی می‏کنیم که بر نفاق و کارشکنی و لحاجت خود اصرار می‏ورزند.

نیز امام باقر، (علیه‏السلام) می‏فرماید: ((هنگامی که حضرت قائم(عج) قیام کند، به کوفه می‏آید. چندین هزار مسلّح فریاد بر آورند که از هر جا که آمدی، به آن جا بازگرد که ما را نیازی به فرزندان بنی فاطمه نیست. امام، آنان را تا آخرین نفرشان می‏کشد. سپس وارد کوفه می‏شود و هر منافق شک‏گرایی را می‏کشد و کاخ‏های شهر را ویران می‏کند و هر مسلّح مخالف را از بین می‏برد تا این خدای عزوجل راضی شود.))(۷۴)این، همان روایت بثریّه است که بحث آن قبلاً گذشت. از نظر سند، مرسل است.

قاطعیّت امام در برخورد با خودی‏ها

سعدان بن مسلم، ار بعض رجال‏اش. از امام صادق (علیه‏السلام)، روایت می‏کند که آن حضرت فرمود: ((…بَینا الرَّجُلُ عَلی رأسِ القائِمِ یَأمُرُه وینهاهُ(۷۵) (یَأمُرُ وَیَنْهی‏) إِذْ قالَ: ((أدیرُوهُ)). فَیُدیرونَهُ إلی قُدّامِهِ، فَیَأمُرُ بِضَرْبِ عُنُقِهِ، فَلا یَبقی فی الخافِقَیْنِ شَی‏ءٌ إلاَّ خافَهُ))؛(۷۶)

در آن میان که مردی پشت سر قائم ایستاده و امر و نهی می‏کند، ناگاه آن حضرت امر می‏کند و دستور می‏دهد که او را برگردانید. پس او را به پیش روی آن حضرت بر می‏گردانند و حضرت فرمان می‏دهد که گردن او زده شود. پس در شرق و غرب، چیزی باقی نمی‏ماند جز این که از او (قاطعیت او در اجرای احکام الهی) می‏هرساد.

از نظر مسند، این روایت، مرسل است و این روایت، دلالت بر این دارد که حضرت، به علم خود، در مقام قضا و اجرای حدود عمل می‏کند.بالاخره، پس از برسی روایات، چنین به دست می‏آید که درباره‏ی حجم و عدد قتل و انتقام، جانب افراط و تفریط گرفته شده و واقع، چیز دیگر است.

سیاست امام، همان سیاست پیامبر اکرم است. گاهی مقتضای رأفت و عدالت و گستردن عدالت بر جامعه این است که دشمنان لجوج و اعداد لدود که هرگز و به هیچ وجه با حکومت حضرت مهدی کنار نمی‏آیند. که البته عدد آنان هم زیاد نیست، ولی متأسفانه مبالغه بسیاری شده – از سر راه بردارد.از طرفی، برای پا کردن حکومت الهی، آن هم به گستردگی جهان، این حجم عدد از تلفات، طبیعی به نظر می‏رسد مخصوصاً با توجّه به جمعیّت جهان آنروز که این مقدار، درصد بسیار ناچیزی شمرده شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    لطفا نظرتون رو در مورد وبلاگم بگین؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 9
  • بازدید کلی : 477
  • کدهای اختصاصی
    sms.mida-co.ir